Moet je als student met een eigen bedrijf ook sociale premie uit box 1 betalen over je winst? Dus 37% of zit er een bepaalde vrijstelling bij?

Ik wil als student een eigen onderneming opzetten, alles is duidelijk qua belastingpapieren en de rompslomp er om heen. Behalve dus dat het mij onlogisch lijkt dat ik sociale premie moet gaan betalen omdat mijn verzekeringen etc uit box1 die Nederlander betaald als betaald word door mijn ouders. Ik neem aan dat ik toch 37% inkomstenbelasting moet betalen maar zitten er vrijstellingen bij zodat het meevalt?

Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook jouw inkomsten als ondernemer vallen bij de inkomstenbelasting in box 1, en dus valt het gewoon in het schijvensysteem. Dat betekent dat je inderdaad 37% afdraagt. Je betaalt dus ook gewoon de sociale premies. Dit zijn overigens de sociale premies voor de AOW, ANW en de AWBZ. Dat zijn allemaal regelingen waar ook jij van ondernemer gebruik van gaat maken.

Er bestaan voor ondernemers wel regelingen om de inkomstenbelasting te verlagen. De eerste is de ondernemersaftrek: dit is een combinatie van de zelfstandigenaftrek, een eventuele startersaftrek en andere aftrekken. Bij de zelfstandigenaftrek mag je €7280 van je brutowinst aftrekken, bij de startersaftrek is dat nog eens €2123 extra. De voorwaarde is dat je aan het urencriterium voldoet. Het urencriterium betekent dat je minstens 1225 uur aan je bedrijf besteedt hebt. (Je moet door middel van een administratie aannemelijk kunnen maken dat je dit haalt!)

Na het toepassen van de ondernemersaftrek krijg je ook te maken met de MKB-winstvrijstelling. Je mag nog eens 14% aftrekken van je winst. Hierbij hoef je _niet_ te voldoen aan het urencriterium (belangrijk voor als je je bedrijf naast je studie hebt).

Na het toepassen van deze twee regelingen krijg je je brutoinkomen wat vervolgens in de normale systematiek van de inkomstenbelasting in box 1 verwerkt wordt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Noot bij het urencriterium: er geldt ook dat je minstens 50% van je gewerkte tijd aan de onderneming besteedt hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt: te weinig uren betekent geen zelfstandigenaftrek. De winst * 0,86 is het brutoinkomen dat in box 1 terecht komt. Daar reken je inderdaad 37% van uit, maar je mag daar nog wel de algemene heffingskorting en de arbeidskorting vanaf trekken. Ik heb voor 2013 nog geen berekening gedaan, maar het komt er op neer dat ruwweg de eerste € 7000 bruto zal leiden tot een aanslag inkomstenbelasting van € 0. Let wel: over het bedrag moet je wel een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet afdragen. Dat is in 2013 5,65% over de winst na aftrek van de MKB-winstvrijstelling. Nog iets: de Belastingdienst zal mogelijk je aangifte kritisch nakijken en willen controleren of je wel binnen de criteria voor ondernemer voor de inkomstenbelasting valt. Dat kan je de 14% MKB-winstvrijstelling schelen, want als de Belastingdienst je niet als ondernemer aanmerkt dan krijg je die niet. Probeer zo goed mogelijk aan de criteria te voldoen. [1] [1] http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting