Wie krijgen er als eerste de belastingteruggave?

Ik weet dat er de regel is dat hoe eerder je had aanvraagt, hoe eerder je het terugkrijgt, alleen mijn vader beweerd ook nog eens dat als je voor en achterletters beginnen met de letters in het begin van het alfabet, dat je het dan nog eerder terugkrijgt omdat ze met namen uit het begin van het alfabet beginnen?

KLOPT DIT MENSEN??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Het klopt geen van beiden. De belastingdienst controleert, mechanisch (met behulp van computers dus) alle aangiften. Voor de aangiften die vanuit die controle geen speciale aandacht lijken te behoeven, en die niet in een steekproef van extra controle zitten wordt in mei een voorlopige aanslag aangemaakt. Als er uit de voorlopige aanslag blijkt dat er geld terug betaald moet worden, en er komt geen bezwaar tegen de aanslag, dan worden zes weken na de dagtekening van de voorlopige aanslag, de betalingen administratief verwerkt. Deze worden in willekeurige volgorde, echt volkomen willekeurig, in plukjes aan de bank aangeleverd. De overheid heeft een overeenkomst met de huisbankier, waarin het aantal betalingen per dienst per dag, met uitzondering van de loonbetalingen, is vastgelegd. Meestal vinden de uitbetalingen daarom plaats in juli/augustus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er klopt nog meer niet.
Het vaststellen van een voorlopige aanslag geschiedt voordat de aangifte gecontroleerd is.
Dat geldt dus ook voor de daaruit voortvloeiende terugbetaling.
Tegen een voorlopige aanslag kun je geen bezwaar indienen. De terugbetaling op een negatieve voorlopige aanslag van een voor 1 april door de Belastingdienst ontvangen aangifte vindt plaats in mei en juni.