Moet ik het volledige bedrag van afvalstoffenheffing betalen als ik een van de kamers huur terwijl rest van de kamers leeg staat?

Hoi,

De situatie is als volgt; Ik woon in Rotterdam om kamers en heb onlangs aanslag gehad voor afvalstoffenheffing. Echter is de situatie zo dat er 3 kamers zijn waar er 2 van leeg staan. Ik weet dat ik officieel geen afvalstoffenheffing hoef te betalen maar dat de verhuurder dit moet doen. Maar de verhuurder heeft al aangegeven dat ik dit bedrag alsnog moet betalen. Mijn vraag is dan ook of ik het volledige bedrag aan afvalstoffenheffing moet betalen of alleen 1/3 deel omdat ik maar 1 kamer huur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Aantal kamers doet niet ter zake, maar volgens mij word je standaard voor een meerpersoonshuishouden aangeslagen, terwijl je dus alleen woont. Geef dat even door, want dat scheelt flink in de aanslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Rotterdam is het zo dat ieder huishouden eenzelfde bedrag betaalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel zo eerlijk om bij kamerhuur ook de aanslag te verdelen. Ik zou hier eens juridisch advies over vragen want over de verdeling is niets te vinden op de site van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zojuist terug gekomen van het juridisch loket en die hebben mij geadviseerd om eerst bezwaar te maken tegen de aanslag op dat deze niet op mijn naam had moeten staan. Vervolgens zal die dan naar de verhuurder worden gestuurd en mochten zij dan alsnog het volledige bedrag op mij willen verhalen dat ik dan terug moet gaan naar juridisch loket.
Zij zeiden namelijk dat het niet eerlijk was als het volledige bedrag op mij verhaald wordt en dat ik dan wel enigszins beter in mijn recht sta ten opzichte van nu.
Ivana
10 jaar geleden
Wij verhuren een paar appartementen boven onze winkel. De aanslagen van de gemeente zijn voor ons, alsmede gas, licht en water. Als je een kamer huurt zijn al deze kosten voor de verhuurder. Met de huurprijs van de kamer is al rekening gehouden met deze kosten. Je hoeft niets te betalen. Stuur terug naar de gemeente en vermeldt de naam van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt Knalliej,de verhuurder had de aanslag moeten krijgen en niet jij. @Meyer01 Wat is dit nou voor een vreemde reactie om mensen schulden aan te praten die ze niet eens moeten betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een bijzondere situatie en mogelijk krijg je vermindering als je bezwaar aantekent. Minimaal dient de juridische medewerker de situatie uit te leggen hoe het formeel zit.

Antwoorden (2)

Je geeft zelf al goed antwoord op de vraag. Ten eerste dient de verhuurder (wanneer het gaat om onzelfstandige verhuur) dit bedrag voor zijn rekening te nemen. Let wel dat het bedrag dan naar ratio is verdisconteerd in de servicekosten.

Mocht je niet de weg van de huurbemiddeling willen bewandelen om de kosten bij de verhuurder te leggen dan zal ik voor jouw tweede optie kiezen. Het is dan schappelijk dat jij 1/3 betaalt en de verhuurder de rest. Je moet dit denk ik ook in het grotere plaatje zien. Wanneer de rest van het huis leegstaat ga jij ook niet de kosten betalen om de rest van de (leegstaande) kamers te verwarmen, draai jij ook niet op voor het leegstandrisico van de andere kamers etc.

Kijk wel even goed op je aanslag of de gemeente er niet al rekening mee heeft gehouden dat het huishouden uit meerdere huurders bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De afvalstoffenheffing dient betaald te worden door elke huishouden in Rotterdam.
Indien een huishouden uit meerdere personen bestaat, dan moet de heffing betaald te worden door de hoofdbewoner. Dat is in twijfel de oudste persoon die op het adres ingeschreven staat.

In Rotterdam betaalt eenpersoonshuishouden evenveel als een meerpersoonshuishouden.

En best kans dat jij samen met dan andere kamers één voordeur deelt, dus dan worden jullie gezien als een meerpersoonshuishouden.

Ik kan niets terug vinden dat de verhuurder in Rotterdam verplicht is om de afvalstoffenheffing te betalen.

Dat de gemeentelijke belastingdienst het wel best vind als de verhuurder het betaald en de kosten verdeeld over de huurders is een andere zaak.

Wel kan het zijn jij samen je andere mede huurders zo laag inkomen hebt dat jullie recht hebt op kwijtschelding.

Sorry op basis van gedeeltelijke leegstand heb je geen recht op vermindering.