Wettelijk kan je over de afgelopen 5 jaar belasting terug krijgen. is dat ook gemeentebelastingen?

Dan toch ook al betaalde gemeentebelastingen vanaf 5 jaar terug ?

11 maanden geleden
2.2K
erotisi
11 maanden geleden
https://www.ostraka.nl/Nieuws/2014/Ambtshalve_vermindering_WOZ-waarde.html

Antwoorden (3)

Ja, dat geldt ook voor de gemeentebelastingen.
Aan deze vijfjaarstermijn moet, naar het oordeel van de rechtbank, strikt de hand worden gehouden. Het blijkt dat die termijn uit een oogpunt van uitvoerbaarheid en rechtszekerheid volgens de wetgever noodzakelijk is om te voorkomen dat tot in lengte van jaren op bijvoorbeeld een WOZ-beschikking berustende belastingaanslagen zouden moeten worden kunnen herzien.
SimonV
11 maanden geleden
Het reeds geplaatste antwoord is helaas niet juist.

Ingevolge de Beleidsregels heffing gemeentelijke belastingen en uitvoering wet WOZ is de termijn waarbinnen de belastingplichtige aanspraak kan maken op het ambtshalve verlenen van vermindering van belasting afgestemd op de termijn waarbinnen op grond van artikel 11 van de AWR een aanslag kan worden opgelegd, te weten uiterlijk drie jaar na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.

Zie: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86741
11 maanden geleden
erotisi
11 maanden geleden
BINNEN WELKE TERMIJN KAN ER AANSPRAAK OP WORDEN GEMAAKT?
Het Uitvoeringsbesluit Wet WOZ stelt dat deze ambtshalve vermindering van de WOZ-waarde door de heffingsambtenaar wordt verleend als binnen een periode van vijf jaar na het nemen van de WOZ-beschikking blijkt dat de WOZ-waarde te hoog is. Bepalend is dus de dagtekening van de WOZ-beschikking; op dat moment start de periode van vijf jaar. https://www.ostraka.nl/Nieuws/2014/Ambtshalve_vermindering_WOZ-waarde.html
erotisi
11 maanden geleden
Je bron https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86741) is overigens vervallen per 01-01-2012
Ja, dat geldt ook voor gemeentebelastingen. Je kunt over de afgelopen 5 jaar belasting terugvragen bij de gemeente.
9 maanden geleden