Moet een BV ook inkomstenbelasting betalen, of alleen de DGA (directeur groot aandeelhouder)?

Ik heb al gevonden dat een DGA van een bv inkomstenbelasting moet afdragen. Maar geld dit ook voor de bv als rechtspersoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

De BV als bedrijf zelf niet, maar elk personeelslid dient gewoon inkomstenbelasting te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkomstenbelasting is er voor natuurlijke personen , dus mensen.
De directeur is in dienst van de rechtspersoon (besloten vennootschap) en krijgt als natuurlijk persoon salaris en mogelijk ook dividend.
Over salaris en dividend is de directeur inkomstenbelasting en premieheffing volksverzekeringen verschuldigd.
Voor hem is de BV geen werknemerspremies verschuldigd omdat wordt aangenomen dat er geen dienstbetrekking is bij een directeur groot aandeelhouder. (geen gezagsverhouding).
Rechtspersonen zoals besloten vennootschappen en naamloze vennootschappen zijn niet onderworpen aan inkomstenbelasting maar aan vennootschapsbelasting.
Inkomstenbelasting is progressief dus neemt procentueel toe naarmate je een hoger inkomen hebt; bij vennootschapsbelasting is dat verschil er nagenoeg niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De BV draagt Venootschapsbelasting af.