Heeft ´afkopen van pensioen´ gevolgen op mijn zorgtoeslag?

Het zit namelijk zo,, ik heb de mogelijkheid om een klein bedrag van mijn pensioen af te kopen en daar wil ik ook gebruik van maken maar wat kunnen de gevolgen zijn op mijn zorgtoeslag??

Mijn inkomen zijn laag (een paar maanden in ww uitkering)/ tot niks (werkloos) in 2013 ... in dit geval kan dat ook voor gevolgen hebben op mijn toeslag?

En voor hoelang geldt zo'n verandering in toeslagen, als de pensioen betaling eenmalig is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Als uw (gezamenlijk) jaarinkomen globaal lager uitkomt dan € 20.000 heeft de afkoop geen invloed op de zorgtoeslag. Als het (gezamenlijk) toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag boven € 20.000 uitkomt moet er grofweg € 50 per € 1000 aan zorgtoeslag worden ingeleverd.

Ter informatie:
Als uw jaarinkomen lager is dan € 20.000 is er 19,1% belasting verschuldigd. Als uw jaarinkomen boven die grens uitkomt moet er over de afkoopsom 24,1% (schijf 2) worden betaald. Dit zijn de inhoudingen voor 65-plussers.
Voor 65-minners zijn de te betalen belastingpercentages resp. 37% (schijf 1) of 42% (schijf). De invloed van het afgekochte pensioen op de zorgtoeslag geldt alleen voor het jaar van uitkering.

N.B: als u de mogelijkheid hebt om de afkoop in het jaar NA het bereiken van de 65-jarige leeftijd (+ een enkele maand) te doen plaatsvinden, dan raad ik u dit aan. De te betalen belasting over de afkoopsom is dan lager.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord. Maar als je het tijdstip van afkoop kunt beinvloeden is het m.i. beter om de afkoop niet alleen te laten plaatsvinden na het bereiken van de 65jarige leeftijd maar tevens ook in het kalenderjaar NA het bereiken van de 65 jarige leeftijd.
Dit omdat in het kalenderjaar van 65 worden het inkomstenbelastingpercentage een gemiddelde is van de belasting VOOR en NA de 65 jaar
fisbel
10 jaar geleden
Kalenderjaar is inderdaad duidelijker geformuleerd dan Jaar

Andere antwoorden (3)

hopelijk heb je iets aan mijn ervaring in deze.
enige jaren terug moest ik mijn pensioen afkopen.dat moet als de maandelijkse uitkering lager is als een bepaalt bedrag.ik was blij met wat ik kreeg.tot het jaar erna ik een bericht kreeg van de belastingdienst.ik had het als inkomen moeten opgeven,(wat ik niet wist,)ik moest toen over dat jaar waarin ik de afkoopsom had gekregen de huurtoeslag terugbetalen.dus ja,het heeft gevolgen voor je huurtoeslag.
wat de zorg toeslag betreft,in mijn geval telde dat niet mee.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
&Niko:
Heb je i.v.m. de afkoop van je pensioen niet gebruik gemaakt van de regeling: ik heb BIJZONDER inkomen?
Voor de huurtoeslag (niet voor de zorgtoeslag) is er dan de mogelijkheid om bij de Belastingdienst – afdeling toeslagen Heerlen het verzoek in te dienen dit inkomen als bijzonder inkomen te beschouwen en buiten beschouwing van de huurtoeslag te laten. Het bijzondere inkomen telt dus wel mee voor de inkomstenbelasting, maar niet voor het toetsingsinkomen huurtoeslag. De hoogte van de huurtoeslag wordt dan niet beïnvloed door het afgekochte pensioen.
N.B: helaas wijst de Belastingdienst u niet zelf op deze mogelijkheid. De bezwaartermijn zal inmiddels zijn verstreken, maar een ambtshalve verzoek zal alsnog mogelijk zijn. Zie de bijgaande informatie in onderstaande link – achter 1e puntje / ouderdoms- of nabestaandenpensioen. Om het verzoek in te dienen kan: Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag gedownload worden. (zie eveneens link) Het adres waarnaar het verzoek gestuurd moet worden is eveneens in de link te lezen. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/bijzondere_situaties/bijzonder_inkomen
fisbel
10 jaar geleden
Correctie op mijn reactie hierboven:
De vraag om het afgekochte pensioen buiten beschouwing te laten van de huurtoeslag is een VERZOEK. Een bezwaarschrift is iets anders.
niko
10 jaar geleden
Fisbel,veel dank.ik ga het lezen en er eventueel werk van maken.
het afkopen van je pensioen kan gevolgen hebben voor je zorgtoeslag. je moet de afkoop inderdaad opgeven als inkomen voor de inkomstenbelasting. het wordt dus opgenomen in je verzamelinkomen en telt dus mee bij de definitieve berekening van de zorgtoeslag. Afhankelijk van je andere inkomen en de hoogte van de afkoop kan je zorgtoeslag lager worden. Maak op de site van de Belastingdienst een proefberekening om te zien hoeveel lager. Blijft je totale inkomen onder de 19.043,- euro in 2013 heb je recht op de maximale zorgtoeslag. Voor de huurtoeslag geldt een uitzondering. je kunt verzoeken een afkoop van een pensioen buiten beschouwing te laten bij de definitieve berekening.

Toegevoegd na 3 minuten:
de afkoop telt alleen mee voor het jaar waarin het gestort wordt op je rekening
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U zegt dat u inkomen laag is. U kunt verzoeken om de afkoop van het pensioen zo te verdelen over de jaren, dat uw inkomen onder de toeslag en belasting grenzen blijft.