Ga je vanaf je pensioendatum minder belasting betalen?

Gaan zodra je met pensioen bent (vanaf de pensioendatum) de belastingen en/of sociale lasten omlaag?
En zo ja, geldt dat dan voor het hele belastingjaar, of vanaf de pensioendatum?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
De belasting is afhankelijk van inkomen.
manneke
3 jaar geleden
Aow premie wordt niet meer ingehouden.Dus hou je netto iets meer over.

Antwoorden (1)

De belasting in de eerste twee schijven (inkomen tot bijna € 35.000) wordt minder belast. De AOW-premie van 17,9% hoeft niet meer betaald te worden. Inkomen boven € 35.000 wordt voor AOW-ers én niet-AOW-ers gelijk belast.
Heffingskortingen de ouderenkorting komt voor AOW-ers erbij, behalve als inkomen boven circa € 48.000 is. Vooralleenstaanden is er bovendien de alleenstaande ouderenkorting. Deze twee kortingen worden op jaarbasis gegeven als de belastingplichtige in het jaar van de belastingplicht AOW-gerechtigd wordt. Dus ook iemand die op 31 december AOW-gerechtigd wordt!
Daarentegen wordt de algemene heffingskorting gehalveerd. Voor het jaar van AOW-gerechtigd worden geldt dat de AOW-bijdrage afhankelijk is van de maand waarin men AOW-gerechtigd wordt. Begin van het jaar: laag AOW-percentage, eind van het jaar hoog AOW-percentage. Vanwege de ouderenkorting(en) is er in het jaar van AOW-gerechtigd worden vaak belastingteruggave.
fisbel
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Dank je voor dit uitgebreide antwoord.