Moet ik belasting betalen over geld uit het buitenland?

Een kennis krijgt geld uit Indonesië, komt vrij van de familie na verkoop van huizen.
Moet ze dit aangeven bij de belasting , het gaat om ongeveer € 100.000,--.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Misschien moet u schenkbelasting betalen. Dat hangt ervan af.

Is de schenker Nederlander? Dan hoeft u alleen aangifte schenkbelasting te doen als hij of zij minder dan 10 jaar geleden naar het buitenland is verhuisd.
Heeft de schenker niet de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u alleen aangifte als de schenker minder dan 1 jaar geleden uit Nederland naar het buitenland is verhuisd.
SimonV
4 jaar geleden
Voor de inkomstenbelasting is dat een vorm van bezit als het op 01-01 in bezit is.

Stel: kennis zet het geld op een bankrekening. Positieve saldi op bankrekeningen behoren tot de bezittingen in box 3. Hoeveel belasting er uiteindelijk betaald moet worden, is niet te zeggen. Zijn er bijv. ook schulden? Die gaan (boven een drempel) in mindering. Is er wel of geen sprake van een fiscale partner? Dat is van invloed op het heffingvrije vermogen.

Stel: kennis stopt het geld in de spreekwoordelijke ouwe sok. Al het contant geld dat iemand op 01-01 heeft moet worden aangegeven (als het boven een -laag- bedrag uit komt). Ook aan te geven als bezit.

Het alternatief: er iets voor kopen voor 01-01. Stel: een peperdure auto om in te rijden (dus niet als beleggingsobject want dan wordt het weer iets voor box 3, inkomsten uit sparen en beleggen).
Als het geld dit jaar nog wordt ontvangen, of nu al zeker is dat het ontvangen gaat worden (ook al is dat niet in dit jaar, het is dan een vordering met een waarde in het economisch verkeer) telt het mee in de aangifte over 2020 (Peildatum is 01-01-2020)
Toegevoegd op 21 december 2019 14:47: tekst
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Vermogen voor aangifte 2019 is het vermogen op 1-1-2019
Computoon
4 jaar geleden
Klopt. En omdat de vraag nu gesteld is en het nog 2019 is, ga ik ervanuit dat het 01-01-2020 wordt.
ronron1212
4 jaar geleden
Dan is de ruimte ook enorm meer om eigen vermogen te hebben.
erotisi
4 jaar geleden
enorm meer.ruimte. Wat bedoel je daar mee. De vrijstelling is slechts met enkele honderden euro's omhoog gegaan