Mijn man gaat binnenkort met pensioen. Hij krijgt ook partnerpensioen voor mij. Heb ik dan nog recht op heffingskorting?(nu 1987 E. per jaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat er sprake is van een misverstaan.
In de kennisgeving (die je enige tijd tevoren van de pensioenuitvoerder krijgt), staat waarschijnlijk dat je man een ouderdomspensioen krijgt en dat er daarnaast sprake is van een partnerpensioen.
Dat partner- of nabestaandenpensioen krijg je pas wanneer je man niet meer leeft.
De terugbetaling door de fiscus van jouw heffingskorting (m.i. minder dan € 1.987) gaat vooralsnog gewoon door, want jij hebt geen inkomen.
Wel moet je man dat bedrag tenminste aan belasting betalen.

Vaak en dat is wettelijk voorgeschreven heb je de mogelijkheid om eenmalig zijn ouderdomspensioen te verhogen en het (toekomstig) partnerpensioen te verlagen en andersom.
Immers de pensioenuitvoerders weten niet of en zo ja welke pensioenrechten de partner zelf heeft opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het idd fout begrepen en heb veel aan dit antwoord gehad. Bedankt ervoor.

Andere antwoorden (1)

Dat kan de belastingtelefoon je vertellen. Je kunt gratis bellen naar 0800-0543.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat bij de pensionering van de man de vrouw uit de arbeidsrelatie van de man tegelijk ook een pensioen krijgt.
Daarom kan in dit geval de fiscus geen goede raadgever zijn omdat het uitgangspunt van de vraag niet juist kan zijn.