Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Melding maken van hogere hypotheek.

Ik had een hypotheek van 540 euro bruto.
Daarvan kreeg ik 210 euro terug van de belasting.
Per 1 january ga ik met een nieuwe hypotheek 748 euro betalen en zou ik 300 euro terug krijgen.
Moet ik dit melden bij de belasting of word dit automatisch verhoogt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
713

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als je maandelijks je teruggave wilt ontvangen zal je dit zelf aan moeten geven bij de belastingdienst. Maar je kan er ook voor kiezen jaarlijks bij je aangifte inkomstenbelasting eea te verrekenen (Dit laatste doen wij, waardoor je in april, mei een leuke extra 'vakantie bonus' krijgt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de belastingdienst het programma 'verzoek of wijziging voorlopige teruggaaf' binnenhalen. Met behulp van dit programma en de nieuwe gegevens die je dan over jouw situatie invult, kun je een nieuwe voorlopige teruggaaf laten berekenen. Dit programma stuurt de gegevens dan op jouw verzoek op naar de belastingdienst, die dan vervolgens de voorlopige teruggaaf aanpast.

Een andere optie is naar het belastingkantoor gaan en bij het loket de boel doornemen en laten wijzigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bovenstaande antwoorden kloppen. Maar..als die verhoging van je hypotheekbedrag te maken met een hogere hypotheek( he hypotheek bedrag is verhoogd ) op hetzelfde huis, terwijl je geen belangrijke verbouwing gaat doorvoeren, dan gaan die antwoorden niet op.

Wanneer je enkel je hypotheek hebt verhoogd om wat extra geld in handen te krijgen voor wat dan ook, behalve de woning, dan is dát gedeelte van de hypotheekrente NIET aftrekbaar, en hoef je dus je VT niet aan te (laten) passen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de geldlening geheel was en wordt besteed aan het eigen huis en de verhoging dus wordt veroorzaakt door een hogere rente dan blijft de in het maandbedrag begrepen betaalde rente aftrekbaar van het belastbaar inkomen (op jaarbasis en verminderd is met het eigenwoningforfait).

Om de maandelijkse voorlopige teruggave te verhogen moet je het zelf melden bij de Belastingdienst (tenzij je tussenpersoon hypotheken dat voor je verzorgt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding