Wat valt bij de belastingaangifte onder zorgkosten die niet worden vergoed?

Wat valt bij belastingaangifte onder zorgkosten die niet worden vergoed? Volgens internet kunnen dit bepaalde medicijnen, hulpmiddelen, reiskosten of ziektekosten zijn die niet vergoed door de zorgverzekeraar. Toen ik laatst bij de apotheker eenmalig medicijnen had gehaald, moest ik gewoon betalen. Moet ik dit dan aangeven?

1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat zijn zeer speciale kosten maar zeker niet je medicijnen
fisbel
2 jaar geleden
Apotheken geven alleen een nota bij bepaalde medicijnen zoals slaapmiddelen, pijnstillers, kalmeringsmiddelen. Op de nota moet H van huisarts staan of S van specialist.
Als er HV staat (handverkoop) is de nota niet aftrekbaar. Want deze middelen zijn vrij in de verkoop, bijvoorbeeld ook verkrijgbaar bij een drogist.

Antwoorden (1)

U mag zorgkosten niet aftrekken als die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen.
U mag alleen de kosten aftrekken voor medicijnen die een naar Nederlandse maatstaven bevoegde arts heeft voorgeschreven. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn. Uitgaven voor producten ter voorkoming van een ziekte zijn niet aftrekbaar. Dus ook niet als u deze bij de apotheek hebt gekocht.

Daarnaast zijn extra gezinshulp vanwege ziekte of invaliditeit, extra kleding en beddengoed,
reiskosten voor ziekenbezoek niet (volledig) aftrekbaar.
Zie hier de totale lijst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht-2020
.
“Vergoed” is overigens een te mooi woord: u kunt hoogstens deze zorgkosten aftrekken. Over 2020 kunt u belasting terugkrijgen als uw ziektekosten boven een bepaalde drempel uitkomen. De drempel bedraagt 1,65 procent van uw verzamelinkomen, met een minimum van 136 euro per volwassene. Voor het gedeelte van uw verzamelinkomen dat hoger is dan 41.765 euro bedraagt de drempel 5,75 procent.
Toegevoegd op 31 maart 2021 09:38: bron
SimonV