Ik moet in gesprek met mijn bank over contante stortingen. Welke vragen hoef ik niet te beantwoorden?

Ik heb in 2016 diverse contante stortingen gedaan bij mijn bank. Dit is geld wat ik in de afgelopen jaren heb gespaard en thuis bewaard. Nu wil de bank met mij in gesprek over een aantal transacties. Ben ik verplicht om te verklaren waar mijn geld vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Als jouw transacties 'verdacht' zijn (zie criteria in de link) heeft de bank een meldingsplicht aan het MOT (Meldpunt Ongebruikelijke Transacties) om de herkomst van dat geld te achterhalen.

Deze maatregel is uiteraard bedoeld om witwassen van crimineel geld tegen te gaan. Als je het eerlijk verdient hebt, is er niets aan de hand maar apart blijft dan wel dat dergelijke bedragen niet via een bank zijn overgeschreven.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik houdt mij uiteraard verre van misdaad etc. en heb dit geld in de loop der jaren gespaard vanuit mijn loon, contante schenkingen gehad en eigendommen verkocht die ik niet meer wilde hebben. Gaan ze eerst met mij in gesprek en op basis daarvan een melding maken bij het MOT? Ik begrijp ook wel dat ik mijn contante vermogen had moeten opgeven maar had geen zin om belasting te betalen over dit vermogen. Fout natuurlijk en ik ben ook bereid om dit alsnog te melden bij de belastingdienst en eventueel een boete te betalen bovenop de belasting die ik nog schuldig ben.
paulus811
7 jaar geleden
Banken zijn verplicht melding te doen vanaf een bepaald bedrag, vermoedelijk zijn er nu vragen over de herkomst van het geld. Als je goed kunt uitleggen waar het vandaan komt heb je weinig te vrezen, behalve wellicht van de belastingdienst als het bedrag dat aan belastingheffing onttrokken is erg hoog is. Ook contant geld wordt tot vermogen gerekend en had wellicht belast moeten worden.
Antoni
7 jaar geleden
@paulus811, de bron bij je antwoord werkt niet, althans niet als link naar een website. Was het misschien deze die je bij je antwoord wilde zetten? http://financieel.infonu.nl/belasting/10122-belastingdienst-en-witwassen-ongebruikelijke-transacties.html
paulus811
7 jaar geleden
Juist Antoni, er zal iets misgegaan zijn bij het kopieren. Bedankt voor de juiste link.