Hoeveel geld houd ik netto over?

Hallo, ik heb een oproep contract (proefmaand) en verdien 5,75 euro exclusief vakantiedagen en vakantietoeslag. Ik heb aangegeven dat ik de loonheffingskorting wil toepassen. Ik ben trouwens een scholier/student (begin 1 sept met hbo opleiding) en ben 17 jaar oud. Hoeveel euro moet ik aan de belasting betalen van de 5,75 euro per uur bruto die ik verdien? Moet ik nog iets anders invullen van de overheid of dergelijke om meer geld te houden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Omdat er geen uurtabel voor lonen is, heb ik je loon herrekend naar een weekloon en voor een volle week 40 uur genomen. Dat is bruto eur 230.-. (40 * eur 5,75). Ligt overigens ver boven het minimumjeugdloon voor een 17-jarige.

Gooi je dat bedrag in de brutonettocalculator dan krijg je netto eur 206,23/week bij het genoemde brutobedrag.

Teruggerekend naar een uur is dat dan afgerond eur 5,16 per uur. Dus eur 0,59 per uur naar de belasting.

Je kunt altijd aangifte inkomstenbelasting doen, aan de hand van de jaaropgave die je volgend jaar januari krijgt. Dan word je hele fiscale loon (enz. enz.) door de rekensoftware van de belastingdienst gehaald en krijg je wellicht nog wat terug.
Die loonheffing van eur 0,59/uur in het voorbeeld betaal je uiteraard niet zelf aan de Belastingdienst. De werkgever houdt het in op je brutoloon en maakt het over aan de Belastingdienst (voor alle werknemers samen uiteraard). De baas is dus de kassa voor de Belastingdienst. Jij krijgt wat er over blijft, het nettoloon.
Toegevoegd op 19 juli 2018 19:51: tekst
Computoon