Ben ik ondernemer voor inkomstenbelasting / voor de btw?

Ik heb sinds kort een dienst online gezet via Fiverr, namelijk productfotografie. Ik doe dit alleen. Ik verdien hiermee rond de 100 euro per maand extra. Tot nu toe zijn de klanten allemaal uit Nederland. Hiernaast ben ik nog werkzaam in loondienst, parttime.

Nu vroeg ik me af hoe ik dit moet aangeven bij de belastingdienst. Ik lees overal iets anders.Volgens mij ben ik wel ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar tot welke grens winst hoef je geen btw af te staan? Zou ik de KOR moeten aanvragen, of een btw nummer? (Ik doe dus geen facturen uitschrijven bij Fiverr).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Je hebt gewoon partime bijverdiensten die geef je bij de inkomsten belasting op bij overige inkomsten.
erotisi
3 jaar geleden
Om te bepalen of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, kijkt de Belastingdienst naar verschillende omstandigheden. Een paar voorbeelden hiervan zijn: zelfstandigheid
omvang van de activiteiten
risico’s op debiteuren, voorraden en bedrijfsmiddelen
continuïteit
winstdoel
ruime kring van afnemers
vervangbaarheid
Hierbij is het niet verplicht om aan alle eisen te voldoen. Het gaat om het geheel. Met andere woorden, of er kijkend naar alle omstandigheden in voldoende mate sprake is van een onderneming. DRIE CATEGORIEËN VOOR DE AANGIFTE INKOMSTENBELASTING
Bij het opstellen van je aangifte inkomstenbelasting (ook wel genoemd belastingaangifte) is het belangrijk te weten onder welke categorie je werkzaamheden als zzp’er vallen. Hierbij wordt gekeken naar de omstandigheden van de activiteiten die je in het kader van je ‘onderneming’ verricht. De belastingwetgeving hanteert drie categorieën, deze zijn: Hobby
Resultaat uit overige werkzaamheden
Winst uit onderneming

Antwoorden (1)

Je bent sneller ondernemers voor de BTW dan voor de IB. De belastingdienst gaat af op gegevens van de Kamer van Koophandel. Ik denk dat je te weinig verdient om fiscaal ondernemer te zijn voor de IB. Er is een checklist op de site van de belastingdienst hiervoor. Je netto-inkomen moet je aangeven als ROW (Resultaat als Overige Werkzaamheden). Voor de OB ben je ondernemer als je facturen met OB uitschrijft.Vraagt een ondernemer dit van je, vraag via een on-line formulier op de site van de belastingdienst de KOR aan (jaaromzet < € 20.000). Je mag op je facturen dan geen OB meer vermelden. Maar ook geen OB in rekening gebracht aftrekken.