worden de toeslagen zoals huur zorg kindgebondenbudget bij je inkomsten gerekend?

je jaarinkomen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De toeslagen behoren niet tot het belastbare inkomen.
Dit is op grond van artikel 3.104, Wet inkomstenbelasting 2001 geregeld:
Vrijstellingen publiekrechtelijke uitkeringen

Tot de aangewezen periodieke uitkeringen en verstrekkingen behoren niet:
(...)
b. uitkeringen op grond van de Algemene Kinderbijslagwet en het kindgebonden budget op grond van de Wet op het kindgebonden budget;
c. uitkeringen ingevolge artikel 4.3 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten;
(...)
g. kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen op grond van de Wet kinderopvang;
(...)
k. de zorgtoeslag op grond van de Wet op de zorgtoeslag;

Er is ook nog artikel 17, Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001:
Belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen; vrijstellingen publiekrechtelijke uitkeringen

1.Als uitkeringen welke niet tot de inkomsten in de vorm van bepaalde periodieke uitkeringen en verstrekkingen behoren, bedoeld in artikel 3.104, onderdeel h, van de wet worden aangewezen:
a. uitkeringen ingevolge de Wet op de huurtoeslag;

Waarschijnlijk wordt in de toekomst zorgtoeslag samengevoegd met de inkomstenbelasting:
http://www.nu.nl/economie/2180930/zorgtoeslag-samenvoegen-met-inkomstenbelasting.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat dat geld is wat je krijgt en de wetgever heeft bepaalt dat het als inkomsten geldt. Zo neemt de overheid met de ene hand een deel van wat ze met de andere hand geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Toeslagen afkomstig van de Belastingdienst; de zorg-, huur-, en kinderopvangtoeslag, alsook het kindgebondenbudget, worden niet bij het belastbare inkomen gerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord pluseen.