Moet je belastingen betalen op uw inkomsten van Airbnb ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
gvrox
6 jaar geleden
In welk land ?

Antwoorden (1)

Over de inkomsten uit AirBNB ben je soms inkomstenbelasting verschuldigd. Dit is maatwerk en afhankelijk van de situatie. Voor incidentele verhuur aan toeristen geld in principe dat je inkomstenbelasting moet betalen over 70% van de huur, te verminderen met de direct hiermee samenhangende kosten.

Als je heel actief verhuurt kun je gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting waardoor een deel van de woning moet worden geactiveerd op de balans. Dat kost je extra belasting als de woning in waarde stijgt en je de woning verkoopt of de activiteiten beeindigd. Mogelijk moet je over meer dan 70% van de huur belasting betalen, omdat je aanvullende activiteiten verricht.

Als je actief verhuurt kun je ook worden gezien als ondernemer voor de omzetbelasting, waardoor je BTW moet gaan afdragen.

Ook moet je soms toeristenbelasting betalen. Dit verschilt per gemeente.

Wat ook nog kan gebeuren is dat het waterschap je extra gaat belasten voor de zuiveringsheffingen.

Kortom, het is maatwerk en niet belastingvrij. Zoek een goede boekhouder. Let op, de Belastingdienst kan een naheffing opleggen over de laatste 5 jaar en de aanslag verhogen met een boete (meestal 25% - 50%).