Wat als je geen F-biljet ontvangt na een overlijden?

Mijn vader overleed in april vorig jaar. Mijn moeder en ik hebben vervolgens een aangifte inkomstenbelasting gedaan, zoals het hoort. Wij wisten niet dat er na enkele maanden een F-biljet ingevuld moest worden, dit hebben wij nooit ontvangen, Is het niet verplicht om dit biljet in te vullen als blijkt dat de overledene 40.000 euro nalaat? En als je dit niet doet, komt er dan geen herinnering? Het is zo zuur om er zelf, na al die tijd nog (per ongeluk) achter te komen , omdat dit grote terugslag kan hebban om toeslagen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hoe kun je bewijzen dat je het F-biljet nooit hebt ontvangen?
PS de overledene had 1 kind.

Toegevoegd na 2 uur:
Meer duidelijkheid: F-biljet is wel ingestuurd, bevestiging terug, maar om een of andere reden niet verwerkt bij belasting. Terugslag op toeslagen: men ging er daardoor dus foutief vanuit dat er 2 a 3 nabestaanden waren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kun je een F-biljet insturen als je het nooit hebt ontvangen?
F-biljetten zijn er namelijk niet in een digitale versie maar alleen op papier.

Het beste antwoord

Geen slapende honden wakker maken: dus niks doen.
Eventueel wat geld achter de hand houden voor als je alsnog iets moet gaan (terug)betalen.

Dit is misschien niet helemaal netjes, maar er is iets fout gegaan buiten jouw schuld. (omdat je iets niet wist en omdat er iets niet verwerkt is)
Daarna is de belastingdienst ergens vanuit gegaan,
mochten ze daar op terugkomen dan hoor je het vanzelf. Omdat je niet bewust fraude hebt gepleegd zal je niet meteen een boete krijgen, eerst gewoon een herinnering.

Als je het wel allemaal nu wilt afhandelen dan raad ik een goeie belastingadviseur aan. Dus niet de belastingdienst zelf, want die mag alleen maar antwoord geven op vragen en zal dus nooit zelf ergens mee komen, wat jouw veel geld kan schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bent als erfgenamen verplicht om aangifte te doen, althans als er een schuld is aan de Belastingdienst. Struisvogelpolitiek helpt niet. Niet weten is geen geldige reden.
Toch geloof ik dat bij een overlijden de wet meestal niet keihard wordt gevolgd door de Belastingdienst.

Andere antwoorden (3)

Het F-biljet wordt in principe toegezonden aan de erven. Heeft u een F-biljet nodig en is dit u niet toegezonden, dan kunt u het biljet aanvragen bij de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, ik kwam er gisteren achter. Toen wisten we dat niet, dat is het probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is gewoon naar dat nummer bellen en uw situatie uitleggen
Het is natuurlijk wel belangrijk wanneer de F-biljet is ingestuurd. Maar terugslag op toeslagen hebben zou nu terug gedraait moeten worden. Je hebt immers een bevestiging. Je kan er van uit gaan dat het nu wel goed geregeld wordt. Mocht je toch een geautomatiseerde brief van de belastingdienst krijgen dan kan je daar op reageren met een brief dat je er niet mee eens bent. Daar kan je dan invullen dat je een bevestiging hebt en je persoonlijke gegevens.

Ik heb ook wel met fouten van de belastingdienst te maken gehad. Mijn ervaring is dat het vaak snel terug gedraait wordt.
succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bent als erfgenamen verplicht om aangifte te doen, althans als er een schuld is aan de Belastingdienst. Niet weten is geen geldige reden.
Het niet ontvangen lijkt een geldige reden want bij verzending ligt het risico bij de verzender. Maar de verzending is service en men mag zich niet beroepen op het niet ontvangen.
Toch geloof ik dat bij een overlijden de wet meestal niet keihard wordt gevolgd door de Belastingdienst.
Dus ga praten en licht ook (schriftelijk) toe.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op welke manieren kan ik belastingaangifte doen?

Als particulier kunt u zelf kiezen hoe u belastingaangifte doet: elektronisch via het aangifteprogramma of op papier. Aangifte doen voor een overleden belastingplichtige (F-biljet) of aangifte doen in een jaar dat u emigreert of immigreert (M-biljet) kan alleen op papier.