Mag over vreemd vermogen ook belasting gevraagd worden?

Ik wil als student geld gaan lenen, dit omdat dit goedkoper is dan wanneer ik geld van mijn spaarrekening haal. Wanneer ik geld niet gebruik van deze lening is mijn bedoeling dit geld op mijn spaarrekening te zetten, mag over dit geleende geld, vreemd vermogen, belasting gevraagd worden wanneer ik over de grens van +-€20.000 heen ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Ja maar er is dus ook ergens een schuld van 20.000 die je weer van je vermogen kunt aftrekken. Resultaat is dan nul
fisbel
10 jaar geleden
@Poet:
Ik lees nergens dat er een schuld van € 20.000 zou zijn of ontstaan (…...) Wel geldt de vermogensvrijstelling van € 21.139 Maar dit is geen schuld.

Het beste antwoord

Er moet Box 3 belasting worden betaald over het vermogen / spaargeld. Dat is 1,2% per jaar boven de vrijstellingsgrens van € 21.139 Maar de studieschuld mag in mindering worden gebracht op het spaargeld.

Voorbeeld:
U hebt € 31.139 spaargeld. Belast is € 10.000 (31.139 – 21.139)
Maar u hebt € 9900 schuld studiefinanciering. Er is echter een drempel voor schulden van € 2900.

U wordt belast voor € 10.000 minus (9900 – 2900) is € 3000 Te betalen belasting in dit voorbeeld: 1,2% van € 3000 is € 36

Toegevoegd na 7 minuten:
Of u Box 3 belasting moet betalen is in een formule samen te vatten:
Bedrag spaargeld (vermogen) – € 21.139 – studieschuld + € 2900
Als de uitkomst positief is moet er Box 3 belasting worden betaald.
Als de uitkomst negatief is is er geen belasting Box 3 verschuldigd over het spaargeld.

N.B: de peildatum voor elk belastingjaar is 1 januari. Voor 2014 is deze peildatum al gepasseerd. De volgende peildatum is dus 1 januari 2015.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt het over de vermogensrendementsheffing. Die geldt inderdaad voor vermogens vanaf ongeveer 20 k€.

De grondslag voor de vermogensrendementsheffing is echter jouw vermogen (banksaldi, spaarsaldi, aandelen enzovoort), MINUS jouw schulden (exclusief hypothecaire schulden). Geld lenen verandert dus niets aan jouw vermogen: je bezit wordt groter, maar je schuld wordt evenveel groter, dus netto verandert er niets (en dat is natuurlijk feitelijk heel logisch).

Het antwoord op je vraag is dus: nee, over 'vreemd vermogen' zoals jij dat beschrijft hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen, omdat je schuld toeneemt met hetzelfde bedrag als dit 'vreemd vermogen'.

Toegevoegd na 3 minuten:

Voorbeeld:
Je bezit zelf 18 k€. Je hoeft nu geen vermogensrendementsheffing te betalen.

Nu leen je 5 k€. Jouw totale bezit is nu 23 k€, je schuld is 5 k€. Ook nu hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen. De grondslag daarvoor is immers bezit (23 k€) minus schuld (5 k€), dus 18 k€, wat lager is dan het heffingsvrije vermogen.

Vervolgens win je 5 k€ in een loterij. Daarmee los je de schuld af. Nu bezit je 23 k€ en heb je geen schuld. Aangezien je bezit (23 k€) nu hoger is dan de heffingsgrens voor de vermogensrendementsheffing (ongeveer 20 k€ voor een alleenstaande), moet je nu wel vermogensrendementsheffing betalen.

10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@Cryofiel:
Je raakt verstrikt in – 5K + 5K En met het voorbeeld verduidelijk je je eigen (heldere) antwoord niet.
Immers: als er € 5000 gewonnen wordt en de studiefinanciering wordt met deze € 5000 afgelost is het resultaat nihil. Het spaargeld blijft daarmee op € 18.000 staan. Er is ondanks het winnen van de loterijprijs nog steeds geen Box 3 belasting verschuldigd.
(in deze reactie is geen rekening gehouden met de drempel schulden van € 2900)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord nog twee keer doorgelezen, en ik begrijp niet waar je een probleem ziet. Nogmaals, in andere woorden en wat korter: Eerst heb je 18 k€ op je rekening en geen lening.
Vraag: moet je vermogensrendementsheffing betalen?
Antwoord: nee, want je vermogen is 18 k€. Dan sluit je een lening af van 5 k€. Nu heb je 23 k€ op je rekening en een schuld van 5 k€.
Vraag: moet je vermogensrendementsheffing betalen?
Antwoord: nee, want je vermogen is nog steeds 18 k€. Dan win je een loterij en betaal je je schuld af. Je hebt nu nog steeds 23 k€ op je rekening, maar geen schuld meer.
Vraag: moet je vermogensrendementsheffing betalen?
Antwoord: ja, want je vermogen is 23 k€.
fisbel
10 jaar geleden
Formeel heb je volkomen gelijk: het verschil in rekensom zit in de geleende 5K. Die staat als lening geregistreerd. Als de lening op de rekening staat en NIET wordt uitgegeven voor levensonderhoud staat er 23K op de rekening. (jouw berekening) Als het geleende geld wél wordt uitgegeven voor levensonderhoud / kosten studie (waarschijnlijk) blijft er gemiddeld 18K op de rekening. De maandelijkse uitkeringen worden hierbij opgesoupeerd. Maar ik geef toe: dat is naar mijn berekening toe rekenen. Jouw berekening is als volgt te beschrijven:
1e situatie: er is 18K op de spaarrekening
2e situatie: er is 23K – 5K(geregistreerde lening)
3e situatie: er is 28K (loterijprijs van 5K)
4e situatie: de lening van 5K afgelost wordt afgelost: er staat 28K – 5K is 23K op de rekening / er is geen lening meer
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Hoewel ik jouw 3e situatie zou omschrijven als:
3e situatie: er is 28K -- 5K.
Want die lening is nog niet afgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is trouwens wel een drempelbedrag mbt de schulden, dus niet het hele schuldbedag kan je in mindering nemen op je bezittingen.