Valt het afmaken van een slagzin onder de kansspelbelasting?

De kansspelautoriteit zegt het volgende:
Wanneer er een prijsvraag is waar bijvoorbeeld een slagzin moet worden gemaakt, en deze wordt beoordeeld door een jury waar maar één winnaar wordt gekozen is het geen kansspel zoals de Wet op de kansspelen zegt maar spreekt men over een ‘jureerbare prestatie’.

Dit is volgende de wet op de kansspelen dus géén kansspel.

Echter, volgens de Brochure Kansspelbelasting januari 2013, van de Belastingdienst, paragraaf 2.2, is het maken van een slagzin een prijsvraag, en is dit altijd een kansspel.

Wat is het nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja das idd tegenstrijdig zeg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echter, volgens de Brochure Kansspelbelasting januari 2013, van de Belastingdienst, paragraaf 2.2, is het maken van een slagzin een prijsvraag, en is dit altijd een kansspel. Handig om te weten voor reclamemakers, dat ze dus professioneel gokkers zijn.

Antwoorden (1)

Het klopt allebei :-)

Als de winnaar uit alle inzendingen zou worden getrokken, zonder dat de inzendingen bejureerd zouden zijn, dan wordt zo'n prijsvraag als een kansspel gezien, waarvoor een vergunning nodig is. Dit geldt ook als de inzendingen in eerste instantie wel worden bejureerd maar er vervolgens uit bijvoorbeeld de tien mooiste/beste inzendingen een winnaar wordt getrokken. Maar als alle zendingen worden bejureerd is geen sprake van een kansspel.

Uit de wet op de Kansspelbelasting:
"Artikel 2
1. Onder kansspelen worden verstaan gelegenheden, gegeven tot mededinging naar:
a. prijzen en premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, met uitzondering van levensverzekeringen en premieleningen;
b. prijzen en premies, uitgeloofd ten behoeve van de deelnemers aan een prijsvraag van welke aard ook, tenzij een wetenschappelijke of kunstzinnige prestatie wordt gevorderd, dan wel een prestatie waarmee het algemeen maatschappelijk belang wordt gediend."

In de "Beleidsregels incidentele kansspelen en prijsvragen", paragraaf 5, staat het als volgt:

"Artikel 13
Een niet-jureerbare prestatie of een jureerbare prestatie die niet door een jury gewaardeerd wordt, is geen prijsvraag als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen, maar is een kansspel waarvoor een vergunning op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen is vereist. "

De tekst die vraagsteller noemt, staat uiteraard in de brochure van de Belastingdienst. Maar kijk je iets verderop in die brochure dan staat er:

"Als er bij prijsvragen een wetenschappelijke of kunstzinnige prestatie wordt geleverd, is er geen sprake van een kansspel. De prestatie moet duidelijk meer inhouden dan bij spelen gebruikelijk is. Van wetenschappelijke of kunstzinnige prestaties is in het algemeen geen sprake als er heel veel inzendingen zijn. Verder is er geen sprake van een prijsvraag als een prestatie wordt geleverd waarbij het algemeen maatschappelijk belang wordt gediend (bijvoorbeeld een plan voor
verbetering van het milieu)."

Daar zit de 'rek' meteen in ('in het algemeen'). Die slagzinnen en in te kleuren kleurplaten (voor kinderen) ('jureerbare prestaties') worden/werden door de bedenkers van prijsvragen als 'kunstzinnige prestaties' gezien die gevorderd worden.

Maar een grijs gebied blijft het want de tekst van de Belastingdienst kan natuurlijk in zeer strikte zin uitgelegd worden.
Computoon