Kan ik op deze manier reiskosten aftrekken bij de belastingdienst?

Bij mijn nieuwe werkgever hebben ze geen reiskosten vergoeding, wel is er een fiscaal voordeel regeling. Hierbij kan ik een deel van mijn vakantiegeld belastingvrij laten uitkeren. Hierbij kan ik 0.16 cent per gereisde kilometer belastingvrij laten uitkeren, wat bij mij per jaar neerkomt op €850 euro. Normaal zou ik hierover 42% belasting betalen en dus maar €493 euro ontvangen. Dit is dus een voordeel van €357

Mijn werkelijke kosten zijn 1005.48 per jaar, kan ik dit of een deel hiervan dan ook nog aftrekken bij de belasting?

Toegevoegd na 4 minuten:
Edit: Ik reis met openbaar vervoer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gebruikt je werkgever niet de gebruikelijke 0,19 euro per km?
(19 cent of 0,19 euro, de 0,16 cent die jij noemt is wel heel weinig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, moet natuurlijk 0.16 zijn en ik deed dit even uit mijn hoofd, misschien is het toch wel 0.19 in dat geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik het weer, 16 cent en 19 cent natuurlijk :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi sjors , Misschien ben ik achterdochtig , maar mogelijk dit . Je baas ,boekt wel administratief ,à 19 cent de kilometer ! Keert dat 1x per jaar uit , en trekt dat vj Vakantie geld af ! Jij een leuke sigaar uit eigen doos , hij vult in voorschot ,contant Verrekend , cash in z'n portefeuille !!! Te koste van jou , maar ook van MIJ :).want hij betaalt te weinig belast: Want reiskosten zijn ondervoorwaarden onbelaste kosten personeel, maar vak: geld wordt pittig belast . Maak eens een gesprekje , en zeg zo langs je neus weg , dat je hulp helpt bij in vullen belasting aangifte ,van bevriende inspecteur ! En ja je wil hem niet in problemen brengen ,:):) en vraag oja zo dom mogelijk ! Kan ik m'n reisgeld toch niet op een andere manier krijgen . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er nooit van gehoord en op het eerste gezicht, lijkt dat een rare regeling. Maar ik heb even gegoogled en het blijkt dus toch te kunnen en te mogen. De netto kilometervergoeding (a 0,19) per kilometer wordt dan ingehouden op het bruto vakantiegeld. Zie http://financieel.infonu.nl/belasting/46094-extra-belastingvoordeel-reiskosten-woon-werkverkeer.html . Het is enigszins vergelijkbaar met de spaarloonregeling. De spaarloonregeling gaat er uit in 2012, dus misschien deze regeling ook wel.

Antwoorden (2)

Het is afhankelijk van de afstand en frequentie van reizen. Wat u mag aftrekken staat hier: http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatreizennaaruwwerk/alsugaatreizennaaruwwerk-03.html#P26_2273

http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatreizennaaruwwerk/alsugaatreizennaaruwwerk-01.html

U reist met het openbaar vervoer naar uw werk

Reist u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. U mag niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.

Het vaste bedrag dat u jaarlijks mag aftrekken, staat in de Tabel reisaftrek openbaar vervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zogenaamde fiscaal voordeelregeling reiskosten van je werkgever is een zogenaamde JBFregeling en klopt niet.
Als je werkgever een deel van het vakantiegeld belastingvrij uitkeert als reiskostenvergoeding dan is dat reiskostenvergoeding en geen vakantiegeld.
Wettelijk is het vakantiegeld 8 %, dus dan heb je (belast) nog recht op het vakantiegeld dat als reiskostenvergoeding is uitgekeerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sinds 1 januari is er voor vergoeding van Werkgever aan Werknemer een nieuwe regeling. Zie bron.