Ik heb gehoord dat je geld van de belastign terug kan krijgen. Geld dit ook voor mensen die niks belast zijn, en je dan alles nihil invult?

kan ik dan b.v. medische kosten die onder me eigen risico vielen, studie boeken enzo aftrekken terwijl me inkomsten nihil zijn? ik studiefinanciering dat is onbelast.

Toegevoegd na 57 seconden:
oeps sorry spelfouten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het eigen risico is niet aftrekbaar. Evenals het vrijwillig gekozen eigen risico van bijvoorbeeld € 500.
Hierboven is gesteld dat er geen teruggave mogelijk is als er geen belasting is betaald. Hoewel dit in zijn algemeenheid wel geldt, is er tav de aftrekposten WEL de mogelijkheid de aftrekpost te verzilveren. Dat is de post: Restant persoonsgebonden aftrek in voorgaande jaren.
Zie het aangifteprogramma bij aftrekposten: laatste item

Hoe wordt de aftrekpost ingevuld:
U vult bij uw inkomen niets in. Daarna vult u de specifieke zorgkosten of studiekostenaftrek in. Als u in het overzicht klikt op: persoonsgebonden aftrek ziet u staan: nog te verrekenen persoonsgebonden aftrek in vorige jaren. Deze aftrekpost kunt u alsnog verzilveren als er in een volgend jaar wel inkomen is. Dat inkomen moet dan wel meer zijn dan circa € 6500 - het 'belastingvrije 'bedrag.

NB: als er geen inkomen is, is de drempel specifieke zorgkosten € 122. Met wat sprokkelen is deze aftrekpost gauw bereikt, temeer daar de vermenigvuldigingsfactor van 1,4 bij u van toepassing is. (meeste kosten gaan x 1,4)
Een vergeten aftrekpost is vaak; vervoerskosten. Als u naar een specialist, (tand)arts, ziekenhuis moet kunt u de werkelijke vervoerskosten aftrekken. Dat kan een buskaartje zijn of de kilometerkosten per auto, bijv. € 0,35 / km

NB: omdat u onder de Wet studiefinanciering valt zal u de drempel van € 500 (vanaf 2012: € 250) waarschijnlijk niet halen. U moet immers uitgaan van het normbedrag. En de verkregen studiefinanciering moet hierop in mindering worden gebracht. Uitzondering kan hier zijn de thuiswonende student met uitsluitend basisbeurs. Het normbedrag (zie IB-2011 onder studie met studiefinanciering) minus studiefinanciering minus drempel komt vaak boven de streep van € 0 uit.

Toegevoegd na 5 uur:
€ 250 drempel voor studiekostenaftrek gaat niet im miv2012, maar miv belastingjaar 2013. Staat wel aangekondigd in Belastingplan 2012 in het kader van Vitaliteitssparen.
fisbel
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Minnetje van Ronron. Het zij zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ & bedankt voor je, voor zover mogelijk (het betreft tenslotte belastingwetgeving ;) ) duidelijke antwoorden in deze categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt allemaal!

Andere antwoorden (6)

Als je geen belasting betaald krijg je ook niets terug,
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Dat is niet altijd waar. Zie mijn antwoord hieronder.
Ik zou voor dat soort zaken een belastingdeskundige in de armen nemen.
Belastingteruggave, het woord zegt het al teruggave.....
Als je geen afdrachten hebt kun je ook weinig terugvangen.
Maar niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen inkomsten, geen teruggaaf. Bespaar je de moeite van een belastingadviseur, deze kost geld. Overigens kun je welhaast niets meer aftrekken vandaag aan de dag. Is sinds jaren al zeer beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download het belastingaangifte formulier van 2011, stoei daar eens mee mbv een rekenhulp.
Kijk wat voor uw situatie van toepassing is.
Ondertussen kunt u zien of u al ergens voor in aanmerking komt.
Onderteken het niet etc, anders heeft u bij deze uw belastingaangifte gedaan.
Bij digitale aangifte dient u uw DigiD bescheiden bij de hand te hebben, evenals uw jaaropgaven, nota,s van aftrekposten etc. (alles betrekking hebbende op 2011)
U kunt ook van enkele jaren terug vragen om teruggaaf.
(informeer via de belastingdienst)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Hoewel u een minnetje krijgt, krijgt u van mij een plusje.
U geeft hier 1 van de betere adviezen: Stoei eens wat (als je niet precies de regels kent) met het aangifteprogramma.
Zie mijn antwoord hieronder.
Naast bovengenoemde post restant persoonsgebonden aftrek voorgaande jaren is er nog de verzilveringsregeling. Kort gezegd, als je aftrek hebt door medische kosten die je niet uitbetaalt krijgt omdat je inkomen te laag is, dan krijg je het bedrag aan gemiste aftrek uitbetaalt. (De precieze berekening weet ik niet uit mijn hoofd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op dit moment geen inkomen hebt, maar wel aftrekposten, dan kun je deze wellicht in mindering brengen op voorgaande jaren. Voor persoonlijke verplichtingen geldt dat niet, dus kunnen met toekomstig inkomen worden verrekend.
Dus zeker een aangifte invullen. Is er nu niets te belasten, dan is er misschien wel iets terug te ontvangen in een ander jaar.
Let er wel op dat voor studies waarvoor studiefinanciering ontvangen wordt bijzondere eisen gelden omtrent de hoogte van de studiekosten. Niet alles is aftrekbaar als je studiefinanciering ontvangt.