Welke belastingen moet ik betalen voor een vakantiechalet met grond (2320m²), hoe moet ik ze uitrekenen, en om de hoeveel tijd moet ik ze betalen?

Mijn ouders willen graag een chalet kopen met behoorlijk veel grond (2320m²) en 75m² bewoonbaar. Mijn ouders hebben nog nooit eerder vakantiechalets gekocht, ik wil ze helpen hiermee met de hoop dat jullie mij het kunnen uitleggen en helpen. Mijn vraag is nu, welke belastingen moet je betalen voor zo'n stuk grond. (het chalet gaat gebruikt worden als 2de woning), hoe je het kan uitrekenen, en om de hoeveel tijd je ze moet betalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
fisbel
11 jaar geleden
Staat het chalet in Nederland?

Antwoorden (2)

Dat zul je moeten navragen bij de gemeente waar ze dat chalet met grond willen kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eerste antwoord:

"Bijkomende kosten tweede huis in Nederland

Naast de aanschafprijs moet de koper van een tweede huis rekening houden met kosten die samenhangen met de aankoop: de notariskosten, de overdrachtsbelasting en bijkomende kosten als registratiekosten en aktekosten.

Vermogensrendementsheffing
Fiscaal gezien is sinds 2001 de hypotheekrente over de lening voor een tweede huis niet meer aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Onroerend goed belasting
Eigenaren van een tweede huis betalen een jaarlijkse aanslag voor de onroerend zaak belasting. De hoogte van de aanslag wordt bepaald door enerzijds de WOZ-waarde van het huis en anderzijds de tarieven van de gemeente. Kijk voor informatie op de site van de gemeente.

Forensenbelasting
Gemeenten kunnen forensenbelasting heffen aan eigenaren van een tweede huis. Criterium voor de belasting is dat de eigenaar gedurende een belastingjaar meer dan negentig maal heeft overnacht in de gemeente. Een van de redenen om deze belasting te heffen is dat de gemeente geen bijdrage van het Rijk ontvangt voor niet-ingezetenen
terwijl recreanten wel van gemeentelijke voorzieningen gebruik maken. In
de praktijk hanteren lang niet alle gemeentes forensenbelasting. .

Toeristenbelasting
Toeristenbelasting moet worden betaald aan de gemeente en is bedoeld om het gebruik van de voorzieningen door gasten in de gemeente van de voorzieningen te compenseren. Informatie over de tarieven is bij de gemeente te vinden.

Overige gemeentelijke lasten
Naast bovenstaande heffingen betaalt de huiseigenaar ook waterschapslasten en afvalstoffenheffing (huisvuil) aan de gemeente. Het tarief verschilt per gemeente."
Computoon
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ervan uitgaande dat het chalet in Nederland staat:
De informatie in de link geeft een overzicht wat betreft de BIJKOMENDE kosten. De HOOFDMOOT wordt gevormd door belasting Box 3: 0,6% WOZ-waarde woning / perceel. WOZ-waarde woning wordt eventueel verminderd met een hypotheek op de tweede woning is afgesloten.