Hoe Bereken ik mijn inkomsten belasting uit ?

Ik ben sinds kort begonnen als ondernemer (Eigen bedrijfje, geen zzp)

Aan het eind van het jaar moet ik de inkomsten opgeven van mijzelf, en wat ik met het bedrijf heb gehad als inkomsten.

Nu zit ik daar een beetje in te vissen. Ik heb heel wat moeten investeren, maar heb ook veel verdient. Stel even simpel, ik heb 150 euro geinvesteerd, en 200 euro verdient, moet ik dan aangeven dat ik bij de belasting dat ik 50 euro heb verdient of moet ik dan de complete 200 euro opgeven ondanks dat dit voor bedrijf geinvesteerd moest worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Investeringen leiden tot afschrijvingen. Het ligt eraan wat je investeert en hoe lang het meegaat. maar investering gedeeld door aantal jaren is het bedrag wat je als kosten kan aftrekken niet de hele investering dus.

Toegevoegd na 11 minuten:
klein bedrijfje zonder personeel is zzp.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je een starter bent met een eenmanszaak en recht hebt op startersaftrek dan mag je investeringen die je dat jaar gedaan hebt in één keer afschrijven, tot een bedrag van een kleine euro 307.000.- voor alle investeringen samen.
Lees de details op

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/bedrijfskosten_en_investeren/investeren_en_inkopen/wat_is_investeren/afschrijven/voor_startende_ondernemers_willekeurige_afschrijving

In jouw voorbeeld zou deze euro 150.- dus volledig als kosten geboekt mogen worden.

Normaal mag dat niet en moet volgens bepaalde regels ieder jaar een deel van het bedrag van zo'n investering als kosten worden geboekt ('afschrijven')
(NB: euro 150.- wordt nooit als investering geboekt maar gewoon als kosten; boeken als investering doe je alleen met zaken die langer dan een jaar meelopen in het bedrijfsproces en waarvan de aanschafprijs meer dan euro 450.- bedraagt.)

Ik raad je overigens aan om contact op te nemen met een deskundig administratiekantoor. Zo'n kantoor heeft kennis van dit soort regels die specifiek voor starters gelden en kan je ook helpen met een goede inrichting van je administratie, waardoor je uiteindelijk kosten bespaart.
Computoon
11 jaar geleden
Ik raad je aan je zo snel mogelijk in te lezen in het doen van belastingaangifte voor een onderneming. Het is niet gemakkelijk en je krijgt te maken met een woud aan regeltjes. Je moet in ieder geval een keurige boekhouding bijhouden, met daarin alle facturen, zowel van uitgaven als van inkomsten. Dat is echter nog maar het begin. Heb je geen opleiding gehad voor het ondernemerschap? Misschien is het wijs een cursus te volgen. Verder is het inschakelen van een boekhouder geen slecht idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite stel je nu de vraag wat de basisbeginselen van een bedrijfsboekhouding is. Dat is een vraag die veel te ingewikkeld is voor deze site: daar heb je in feite een beginnersboek voor nodig.

Om je toch even de concepten voor te houden:
De inkomstenbelasting wordt berekend over de winst.

De winst is omzet minus de kosten. Niet alles waar je geld aan uitgeeft is kosten. Zo is het aanhouden van een voorraad geen kosten. Het is immers bezit met een waarde. Pas als je iets verkoopt ontstaan de inkoopkosten.

Hetzelfde met investeringen in machines of voertuigen. Ook hiervan geldt dat deze niet gelijk kosten zijn: ze gaan immers meerdere jaren mee. In plaats daarvan worden de kosten verspreid over een aantal jaren. Dat heet afschrijven.

Met andere woorden: niet alle bedrijfsmatige uitgaven zijn gelijk kosten.

Het beste advies is om nu een boekhouder te zoeken die een boekhouding voor je op kan zetten en bij kan houden. Tegelijkertijd moet je jezelf ook beter bekwamen op het gebied van bedrijfsadministratie. Er zijn een aantal beginnersboeken op de markt. Je hoeft niet alles zelf te kunnen (daar heb je een boekhouder voor), maar je moet wel weten hoe het in grote lijnen werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor je IB aangifte heb je een jaarrekening nodig, deze maakt de boekhouder voor je. Het is een ingewikkelde klus die erg lastig is zelf te doen omdat je van veel zaken op de hoogte moet zijn.

Via zoekmijnboekhouder kun je bijvoorbeeld een paar offertes bij jou uit de regio krijgen. Een accountant heb je pas nodig bij grotere en/of ingewikkelde bedrijven.

Als je 200 hebt ontvangen en 150 uitgegeven heb je in principe 50 verdient en zul je deze aan moeten geven, maar het maakt wel uit waaraan je het hebt uitgegeven en waarom je het hebt ontvangen.

Maar voor je IB aangeeft, zul je waarschijnlijk eerst nog je BTW aan moeten geven, maar daar krijg je vanzelf een uitnodiging van de belastingdienst voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste gschrijvers,

Simpel gezegd moet je de winst aangeven. De opbrengsten van je onderneming min de kosten ervan is je winst. Sommige kosten mag je niet in 1 jaar van je winst aftrekken. Over de aftrek van kosten lees je meer op onze website.
http://bit.ly/N3vUm1

Wil je meer weten over ondernemen? De Belastingdienst organiseert samen met de Kamer van Koophandel voorlichtingsavonden voor startende ondernemers. We bespreken bijvoorbeeld de administratie en de voordelen die er voor startende ondernemers zijn.
http://bit.ly/P4lRBu

Heb je nog een vraag aan ons? Stel deze dan op het forum. Succes met je bedrijf!

Pim

Webcare Belastingdienst