hoe komt de belastingdienst aan de gegevens , dat ik in 2010 pensioen moet hebben gehad ?

bij de aangifte van inkomsten belasting 2010 , zie ik bij de voor bedrukte formulier dat ik pensioen moet hebben ontvangen , ik doe digitaal aangifte , mijn inkomsten werd dan hoger wat ik dan moest aangeven.
maar ik heb helemaal geen pensioen ontvangen in 2010 , daar ik nog geen 65 jaar was , mijn pensioenfonds heeft geen uitbetaling gedaan en wisten nergens van.
hoe komt de belastingdienst nou aan die gegeven dat ik zogenaamd pensioen moet hebben ontvangen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De belastingdienst krijgt deze gegevens aangeleverd van de pensioenuitvoerders. Dit proces het renseignering. Banken moeten dit bijv. ook doen met spaargeld.
Anyway, hier is dus een fout gemaakt, waarschijnlijk verkeerde burger server nummer gekoppeld bij de verkeerde naam.
Je kan je vooringevulde opgave nog aanpassen. Vooral als je deze lager maakt dan de belastingdienst denkt/dacht; kom je op het stapeltje: uitzoeken,nakijken,controleren. Maar als je dus geen pensioen hebt ontvangen, kan je het onderzoek makkelijk weerleggen.
En je kan ook nog even bellen met de belastingtelefoon, situatie uitleggen. Want er is duidelijk een mix up van cijfers, en straks krijg je deze grap elk jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja , en ik heb op het eind geld terug gave , dank je wel voor het advies

Andere antwoorden (1)

Alle instanties, die loon en/of pensioen uitbetalen worden inhoudingsplichtigen genoemd. Zij houden een loonadministratie bij en leveren die na afloop van het betreffende tijdvak (over het algemeen een jaar)of einde inhoudingsplicht (na ontslag bijvoorbeeld. of overlijden van de inkomsten genietende) in bij de Belastingdienst. Dit heet overigens geen renseignering. (Dat slaat op aanleveren van andere gegevens, die via derden over de belastingplichtigen (verplicht) moeten worden aangeleverd bij de belastingdienst.)

Op deze (loon)jaaropgave staan behalve de personalia van de genieter ook diens geboortedatum en burgerservicenummer. Soms komt het voor dat een BSN aan de verkeerde naam wordt gekoppeld.Dat kan per ongeluk of met opzet gebeuren.

Als jou dat overkomt, dan zal je dus bij de Belastingdienst bezwaar tegen de ten onrechte bijgetelde inkomsten moeten maken. Jij bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in je aangifte. Ook bij een door de Belastingdienst (deels) vooraf ingevulde aangifte. Het lijkt me gewenst om tevens contact op te nemen met de inhoudingsplichtigen die verantwoordelijk is voor de aanlevering van die (foutieve) gegevens bij de fiscus.

Weet u beslist zeker, dat de (vermoedelijk ten onrechte) bijgetelde inkomsten afkomstig zijn van wat u noemt -uw- pensioenfondfonds? Kan het wellicht zo zijn dat u een pensioen uitkering hebt genoten uit hoofde van een vorige dienstbetrekking van een ander? Bij voorbeeld een soort wezenpensioen na overlijden van een ouder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kan ik nou op 62 jaar al pensioen ontvangen , daar ik ook mijn pensioenfonds heb opgebeld en ze hebben niet ene cent uitbetaald ook van een familie lid heb ik niets ontvangen , en wat nooit op mijn bankrekening is gestort , daar is het bewijs , en nergens een bedrag te zien op mijn rekening.
ps: kijk naar de volgende vraag.