Wanneer houden ze wel ANW in op mijn loon en wanneer houden ze dat niet?

Gisteren mijn loonstrook gekregen en opeens word ANW ingehouden, eerst niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

ANW is een volksverzekering in deze premie wordt betaald via de inkomstenbelasting.

Hij wordt ingehouden over de eerste schijf van je inkomen.
En de werkgever die namens de landelijke belastingdienst de ANW premie inhoud is die welke ook de heffingkorting mag berekenen.

Blijkbaar heb je aan je werkgever gemeld dat hij de heffing korting mag berekenen.
Achteraf via de aangifte inkomstenbelasting wordt berekend of je te veel of te weinig volksbelastingpremie en inkomstenbelasting betaald hebt.

Ik hoop dat dit je vraag geantwoord.

De werkgever die de heffingkorting berekent houd ook de ANW in.
Bij meerdere werkgevers is het verstandig om de werkgever waar je hoofdinkomen verdient deze de heffingkorting te laten berekenen.

Ook is het mogelijk dat je meer ben gaan verdienen en dat je boven de grens van de heffingskorting uit gekomen bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen ANWinhouding over de eerste schijf,maar ook over de tweede schijf.
Volksbelastingpremie bestaat niet, maar wel premieheffing volksverzekeringen (PV).
Voor inhouding PV is toepassing algemene heffingskorting geen voorwaarde.

Andere antwoorden (1)

De Anw-premie behoort tot de premies volksverzekeringen. Het is een vast percentage van het inkomen in de eerste en tweede schijf van box 1 van de Wet inkomstenbelasting 2001 (2012: 1,1 %), zie inkomsten in box 1 als grondslag voor andere heffingen. Evenals de premies voor de AOW en AWBZ wordt de Anw-premie normaal gesproken door de werkgever al ingehouden als onderdeel van de loonheffing.