Verhuurinkomsten eigen woning opgeven in box 1 of 3 als ik in het buitenland woon?

Ik woon 7 maanden per jaar in het buitenland en verhuur dan mijn woning in Nederland via Airbnb. Het is een recreatiewoning waar ik een persoonsgebonden gedoogbeschikking voor heb gekregen.
Vallen de inkomsten dan in box 1 of 3? Ik hou mij dus wel ingeschreven in de gemeentelijke administratie.

een jaar geleden
1.4K
erotisi
een jaar geleden
Zijn onbelast
ArnoudvanderHam
een jaar geleden
dankjewel voor je reactie!
tinus1969
een jaar geleden
Mits je ook in Nederland belasting betaalt. Dat is niet vanzelfsprekend als je ook in het buitenland inkomsten hebt.
Inekez1
een jaar geleden
@erotisi, het gaat om verhuur van de eigen woning, niet om een tweede woning. Dat het van oorsprong recreatiewoning doet niet meer ter zake omdat het met de gedoogbeschikking als hoofdwoning geldt en ook zo gebruikt wordt. De verhuurinkomsten zijn dus niet onbelast en moet je opgeven in box 1. Alleen bij verhuur van een recreatiewoning die niet hoofdwoning is, valt de waarde van die recreatiewoning in box 3 en is de verhuur onbelast.

Antwoorden (1)

De huurinkomsten van verhuur van je eigen woning (hoofdwoning) geef je op in box 1. De belastingdienst gaat ervan uit dat je ook onkosten hebt voor de verhuur, dus je hoeft maar 70% van je verhuurinkomsten te rekenen.

Dat het van oorsprong een recreatiewoning is, maakt het verwarrend. Normaal gesproken valt een recreatiewoning in box 3 en is de verhuur daarvan onbelast. Maar omdat je deze recreatiewoning gebruikt als hoofdwoning, daar ook een gedoogbeschikking voor hebt en er zelf het hele jaar staat ingeschreven, is dit geen recreatiewoning meer. Het is (althans op papier nu) je enige woning en je eigen hoofdverblijf.

Ik zou wel even goed de voorwaarden van die gedoogbeschikking bekijken! Vaak is daarin geregeld dat die vervalt als je niet meer zelf permanent in de woning woont. Uiteraard mag je op vakantie naar het buitenland, maar 7 maanden in het buitenland en slechts 5 maanden in Nederland is op geen enkele manier nog uit te leggen als permanent in Nederland wonen. Meer dan de helft van de tijd ben je er niet.

Voor inschrijving GBA wordt een termijn van maximaal 8 maanden in het buitenland wordt gehanteerd, dus maximaal 2/3 van een jaar weg en minimaal 1/3 van het jaar in je eigen woning.

Voor het vaststellen van permanente bewoning van recreatiewoningen wordt meestal juist het omgekeerde aangehouden: als je meer dan 2/3 van een jaar in je recreatiewoning woont, wordt dat gezien als permanent bewonen. Daaruit zou een ambtenaar kunnen afleiden dat als je minder dan 2/3 van een jaar in je recreatiewoning bent, dat je er dus niet permanent woont. Je kunt op grond daarvan je gedoogbeschikking kwijtraken!

Is je gedoogbeschikking juist gebaseerd op wel hoofdverblijf en inschrijving GBA, maar juist niet permanent wonen omdat je veel (met camper bijvoorbeeld) weg bent, dan is dat uiteraard geen probleem.

Houd ook in de gaten hoeveel dagen per jaar je maximaal mag verhuren via airbnb en/of andere partijen. Dat is ook niet onbeperkt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/tijdelijk-verhuur-eigen-woning

een jaar geleden