Kan ik langs de belastingdienst gaan en vragen of ze mij persoonlijk gaan uitleggen waarom ik moet betalen?

Heb ik recht op uitleg? En dan niet een korte omschrijving, maar echt duidelijk waarom en hoe..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Sterker nog: je kunt gewoon bellen. 0800 - 0543 is het nummer van de belastingtelefoon. Hou je burger servicenummer (oude sofinummer) bij de hand, dan kunnen ze je snel helpen. Iemand die achter de balie zit van het belastingkantoor kan je waarschijnlijk minder goed helpen dan de mensen achter dit telefoonnummer.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens heb je niet per definitie recht op uitleg. Als je uitleg krijgt, dan is dat een service vanuit de belastingdienst. Over het algemeen zijn ze daar heel netjes in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk niet, ze sturen je gewoon een foldertje op met hoe en wat lijkt mij. Daarnaast is internet tegenwoordig natuurlijk de vindplaats voor dit soort zaken, langsgaan bij een bedrijf zelf kennen ze denk ik niet eens meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet, als ze je dan al binnen zullen laten. Wel kun je ze bellen met al je vragen, zolang je fatsoenlijk zult zijn zullen ze al je vragen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een brief hebt gekregen van de BD staat er vaak een naam en nummer bij van een persoon die jouw dossier heeft behandeld. Bel eens naar dit nummer!

Want uiteraard heb je recht op meer uitleg over een betalingsvordering. Ook het algemene nummer van de BD kan je al een eindje op weg helpen.

Of je echt fysiek een afspraak kan maken op een kantoor, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan hier gewoon het belastingkantoor inlopen, dan kun je hulp krijgen bij het invullen van aanvragen e.d. Maar voor echt specifieke info zou ik het hierbovengenoemde nummer bellen, anders word je idd met een folder naar huis gestuurd. Vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat je tegenwoordig nergens meer langs kan. Vaak kan het wel, maar de meeste mensen gaan er gewoon van uit dat het wel niet zal kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eerst even de belastingtelefoon bellen en kijken of die een goede uitleg kunnen geven. Als je daar geen bevredigend antwoord kan krijgen zou ik eens bij een belastingadviseur langsgaan. Die kan vaak snel zien waarom je belasting moet betalen en dat (als het goed is) ook makkelijk uitleggen. Goede belastingadviseurs in je omgeving kan je vinden op onderstaande link.