Stel je verdiend 5000 euro per maand met pachtgrond, hoe zit je dat met je belastingaangifte? krijg je dan veel geld terug?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je fiscaal en onderneming hebt dan moet je als onderneming aangifte doen en is het bedrag in principe belast.
Als je niet actief bent dan kan de waarde van de grond in box 3 worden opgenomen en betaal je er uiteindelijk 1,2 % rendementsheffing over. De feitelijke inkomsten worden dan niet meer belast.
Ga naar een belastingadviseur met ervaring in landbouwgrondbeheer en laat je adviseren.

Waarom je denkt belasting terug te krijgen terwijl je dat niet zou hebben betaald maak je niet duidelijk.
Je bent misschien geinspireerd door de subsidieontvangsten door een staatssecretaris die ponies fokt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Het allerbeste uit dit advies is wel: Laat je adviseren door een belastingadviseur! Ts zou de eerste niet zijn die op de kleintjes let (afzien van belastingadvies vanwege kosten), maar daardoor de grote winst niet binnenhaalt (Box 3 ipv Box 1) Misschien dat vanaf 2012 ook hier een probleem wordt opgelost: in principe worden dan de Box 3 bezittingen in de VIA opgenomen. Maar of daar ook landbouwgronden bijzitten is de vraag.

Andere antwoorden (3)

Hoe zo geld terug?
Het is toch een inkomste, dus moet je geld betalen.
Of begrijp ik je vraag verkeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij € 5.000 per maand aan inkomsten hebt, is dat over een heel jaar € 60.000 en hierover betaal je een flink bedrag aan belasting. Waarom denk je iets terug te krijgen? Iedereen betaalt inkomstenbelasting en jij ook, daar zul je mee moeten leven zoals wij allemaal.
Antwoord op je vraag is dat je niets terugkrijgt, maar juist zult moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent eigenaar van de grond neem ik aan. Dan heb je ook kosten. Je verdient dus geen €5000, maar dat komt binnen. Wat je verdient is wat er netto van over blijft. Een goede boekhouder zal dat zoveel mogelijk minimaliseren. En je moet sowieso betalen; over €60.000 of minder en houd er rekening mee dat je vanaf nu vooraf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Dat is nog maar zeer de vraag of er € 60.000 huuropbrengsten zijn over de landbouwgrond. Zie antwoord Hajete hieronder. Uiterst dubieus antwoord!