Kan mijn zoon bij 2 baantjes loonheffingskorting krijgen indien hij niet meer dan is toegestaan verdiend?

Hij werkt in een supermarkt als normaal bijbaantje en hij doet nu 2 weken vakantiewerk. Hij is 16 en zal niet boven het maximum bedrag uit komen maar bij zijn vakantiewerk adviseerde ze om maar loonheffingskorting op 1 loon toe te passen. Kan hij dit ook voor allebei doen zodat hij niet hoeft te wachten tot volgend jaar met belasting terug vragen of is dit niet toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is toegestaan, maar dan zal hij dit volgens jaar terug moeten betalen, dus bijster praktisch is het niet.
Wat bedoel je overigens met 'het maximum bedrag'?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volkens de SVB mag een 16 jarige niet meer dan 1266 netto verdienen en in de vakantie periode nog eens extra 1300. Ik weet dat hij dit kwartaal met beide bijbaantjes niet meer zal verdienen dan 2566.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rabelais, Als hij per kalenderjaar bruto niet mee verdient dan grofweg € 6.000 dan is er geen belasting verschuldigd. Dus geen terugbetaling.
Als dat in betrekkelijk korte tijd (enkele maanden) dat bedrag wordt verdiend dan wordt er te veel belasting ingehouden omdat bij de opstelling van de loonheffingstabellen deze zijn samengesteld alsof men het gehele kalenderjaar elke maand dat bedrag verdient.
NPapilja. Die grenzen gelden voor het al dan niet behouden van kinderbijslag, gaat niet over belastingheffing..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus kan hij zonder problemen, te weinig belasting betalen, voor 2 beide baantjes loonheffingskorting krijgen zolang hij in een kwartaal niet meer dan 6000 euro verdiend?
fisbel
8 jaar geleden
Nee, de rekensom is onjuist. Er is geen belasting verschuldigd als het JAARinkomen niet meer is dan ruim € 6000. Als het jaarinkomen hoger is, is er wel belasting verschuldigd: 36,5% over het meerdere inkomen.

Het beste antwoord

Uit de informatie van de Belastingdienst blijkt niet dat dit niet mag; het wordt niet geadviseerd omdat hij anders zeer waarschijnlijk terug moet betalen. Maar als duidelijk blijkt dat hij onder de norm blijft, dan speelt dat probleem uiteraard niet.
Overigens zal het verschil bij 2 weken vakantiewerk hooguit een paar tientjes zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Maar als duidelijk blijkt dat hij onder de norm blijft, dan speelt dat probleem uiteraard niet." Op welke norm doel je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belastingvrije voet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieter1986,
De belastingvrije voet bestaat sinds 2001 niet meer voor de inkomstenbelasting.