Mag je een auto van de zaak lenen?

Mijn auto is eergisteren stuk gegaan en staat op dit moment in de garage. Mijn directeur heeft voorgesteld dat ik een leaseauto (wat op naam staat van het bedrijf) mag lenen totdat mijn auto zelf weer terug is van de garage. (mijn moeder ligt namelijk in het ziekenhuis, aan de andere kant van Nederland, dan kan ik haar gewoon bezoeken) Kan dit geen problemen geven met de belastingdienst? Normaal heb ik namelijk geen lease-auto en ik wil geen problemen met de belastingdienst dat ik een boete ofzo krijg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Ivana
9 jaar geleden
Dat je moeder maar gauw weer beter mag zijn. Het allerbeste gewenst.

Het beste antwoord

De auto behoort tot het ondernemingsvermogen (bedrijf van de baas). Of dat via een leaseconstructie gaat of via normale eigendom: dat maakt niets uit.
Jij bent daar werknemer. Dan zijn in principe alle voordelen die jou toekomen in de relatie tussen werknemer en werkgever belast als loon (artikel 10 lid 1 van de Wet op de Loonbelasting). Een auto die door de werkgever ter beschikking wordt gesteld is een vorm van loon in natura. ALs de auto UITSLUITEND voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, hoeft bij de berekening van het loon geen rekening te worden gehouden met de verstrekking. In jouw geval wordt de auto vooral voor privégebruik ter beschikking gesteld. Op grond van artikel 13bis van de Wet op de Loonbelasting moet dit voordeel tot het loon gerekend worden. Als je meer dan 500 kilometer prive rijdt met de auto, is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde (kan lager percentage zijn, afhankelijk van de CO2 uitstoot van de auto). LET OP: als je die auto een half jaar tot je beschikking krijgt betekent de 500 kilometergrens NIET dat je in dat half jaar 499 kilometer privé mag rijden!.

Conclusie: het ter beschikking stellen van de auto is een voordeel wat voortvloeit uit jouw dienstbetrekking. Uitgangspunt is dat dat loon is (artikel 10). Op welke wijze het loon berekend gaat worden is geregeld in artikel 13bis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had mede op basis van de informatie wat de vriend te horen had gekregen van de belastingdienst besloten om niet het risico te lopen!
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Als er geen huur- en/of leasecontracten zijn, is er niets aan de hand. Erg meelevend van de directeur om hiervoor een auto beschikbaar te stellen.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedrijf heeft wel een leasecontract voor de auto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij betaald behalve de brandstof toch niet voor de auto? je heht nergens voor getekend? dan is er niks aan de hand. toffe baas heb je
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee klopt, ik heb niks getekend. Ik mag de auto zolang gebruiken tot mijn auto klaar is. Alleen eventuele bekeuringen worden aan mij gegeven.
Maar stel voor, er is een politiecontrole en ook ik word aan de kant gezet, geeft dat ook geen problemen? Overdag kan ik mij voorstellen dat je duidelijk kan maken dat je voor je werk onderweg bent, maar hoe zit dat in de avonduren en een weekend?
ronron1212
9 jaar geleden
De politie heeft verder niets met een leasecontract als de wagen gewoon in orde is en verzekerd.
jc54
9 jaar geleden
Allemaal niets aan de hand. Gewoon rijden en je baas dankbaar zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Dikke plus voor de baas.
jc54 jij mag die plus zolang hebben. ;)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zorg gewoon dat je alle papieren bij je hebt. Kenteken bewijs en verzekerings bewijs. En je rijbewijs dan is er niets aan de hand. Hetzelfde eigenlijk als het lenen van een auto van een kennis. Het lease contract staat er los van, daar heb jij niets mee van doen. Tenzij je schade rijd of een ongeluk krijgt. Maar in dat geval kan je beter je baas eerst bellen en vragen wat je moet doen. Mogelijk mag hij van de lease maatschappij jouw de auto niet uitlenen en dan moet hij er zelf bij zijn voordat de lease maatschappij gebeld word. Fijne baas!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad fijne baas! Nu werd ik een uur geleden opgebeld door een vriend die contact heeft opgezocht met de belastingdienst. Hij raadt het mij af om gebruik te maken van de auto.
Ook al staat de auto op naam van het bedrijf, er moet wel een rittenregistratie (500 km privé ritten) bijgehouden worden. Mocht er een belastingcontrole zijn ergens en ik word aan de kant gezet, dan krijgenmijn werkgever en ik een boete. Iets met waarde van de auto (fiscale bijtelling?)
En omdat ik na 1 dag al over de 500 km bijna zit, is het denk ik handiger om te danken voor dit geweldige aanbod!
ronron1212
9 jaar geleden
Daar wordt je niet voor aan de kant gezet. Mogelijk wordt er een foto van de auto gemaakt. Als je baas gewoon een ritten staat bij houdt is er niets aan de hand. je werkgever kan gewoon algemene leaseauto's hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan een rittenstaat bij houden van mijn woon-werk verkeer. Maar de km's die ik moet afleggen naar het ziekenhuis, vallen onder prive gebruik.
ronron1212
9 jaar geleden
Boeda je rijdt alleen maar in een auto die door je baas is geleased Je rijdt hem niet met een lease overeenkomst. Je baas heeft hem jou tijdelijk ter beschikking gesteld en die zal overigens best wel eten hou hij dat belasting technische voor het bedrijf regelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die rittenstaat is alleen van belang als jij de auto zou leasen. Dat doe je niet: je gebruikt hem alleen maar. Het is dus niet jouw lease-auto die je privé gebruikt zodat je bijtelling zou moeten betalen, het is gewoon een auto die jij mag gebruiken van je baas. Dat hij daar dan toevallig een lease-overeenkomst voor heeft, is niet jouw zaak. Het zou kunnen dat je baas die overeenkomst overtreedt omdat hij hem misschien niet mag uitlenen (misschien ook wel trouwens, ik weet niet met wat voor constructie hij die auto gebruikt) maar dat kan jou niet worden aangerekend. Ik zou me er niet al te druk om maken. Jij hebt een auto nodig op dit moment, en ik neem aan dat het geen weken gaat duren bij de garage. Als je het je echt niet lekker zit, kun je nog vragen bij de garage of ze geen leenauto hebben. Zeker als je uitlegt dat je moeder in het ziekenhuis ligt aan de andere kant van het land, zal daar vaak ook wel iets mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boeddha, Je vriend heeft gelijk. Het simpele feit, dat u een auto van de zaak gebruikt voor privé doeleinden rechtvaardigt een bijtelling. Slechts als u kunt aantonen dat het privé-gebruik minder dan een bepaald aantal kilometers is (u dient dus een sluitende kilometeradministratie te voeren, anders hangt u gewoon)) kunt u bijtelling ontlopen dan wel wordt u afgerekend op het juiste kilometergebruik.
Er wordt niet gesproken of er sprake is van een al dan niet getekend contract. Het gebruik op zich is belastbaar. En u moet het bewijs leveren. Zelfs een verklaring van de werkgever dat het uitlenen in de privesfeerzou hebben plaatsgevonden ontlast u niet van de bijtelling.
ronron1212
9 jaar geleden
onderbouwing gerardkl