Mag je belasting terugvragen als je ouder een bijstandsuitkering hebben? (Zie uitleg)

Ik ben 17 en heb een bijbaantje bij de c1000 en heb mij jaar opgaven en kan minimaal €55 terugvragen (heb berekend op internet)
Maar heeft dat ook slechte gevolgen voor later.mijn ouders beweren dat ik mij belasting beter niet kan terugvragen omdat ik dat dan elke jaar weer moet doen. En dan sommige jaren ik het dan moet bijbetalen. En ze zeggend Dat vanwege hun bijstandsuitkering ik beter mijn belasting geld niet mort terugvragen.
Kan ik het echt beter maar niet doen of maakt het niks uit?
En heeft dat verder ook geen andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar. Je ouders hebben duidelijk niet al te veel ervaring met belasting betalen. Je kunt het gewoon terugvragen.

Antwoorden (2)

Je mag iedere maand 413 euro verdienen, om niet gekort te worden op de bijstandsuitkering van je ouders, ik denk dat je dat niet haalt, ook niet met je belastingteruggave, in de vakantie mag je nog meer verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is niet de antoord op de vraag. Mijn vraag was of ik wel belasting terug mag vragen omdat mij ouders een bijstandsuitkering hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag dus wel, ik vertelde je bij welk bedrag dat problemen zou geven, krijg jij belasting terug, dan wordt dat bij je salaris geteld en als dat teveel is, dan kunnen je ouders hiermee in de problemen komen.
U kunt gewoon uw aangifte insturen. Zonder enige consequentie voor uw ouders.
U krijgt volgend jaar geen uitnodiging tot aangifte, tenzij er bijbetaald moet worden.
Als dat het geval is, moet er sowieso aangifte worden gedaan, ook zonder uitnodigingsbrief.

Voor het recht op kinderbijslag voor uw ouders geldt:
U mag per kwartaal € 1266 netto bijverdienen, dus per maand € 422.
Vakantiegeld is extra: € 1300 netto per jaar. Zie de bronnen hieronder
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje je wel, maar als ik geld bij moet betalen van de belasting. Sturen ze dan zelf een brief? Naar mij huis. En als ik helemaal geen belasting aangifte kunnen ze het dan niet sturen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde als ik helemaal geen belasting ga terug vragen. Kan het zo zijn dat als ik volgend jaar geld bij moet betalen dat ze dan geen brief thuis sturen?
fisbel
11 jaar geleden
Belastingcompers zoeken en vinden personen die waarschijnlijk moeten betalen. Die adressen krijgen een brief om aangifte te doen.
Die brieven gaan ook naar adressen die nog niet eerder zo'n brief hebben gehad. Gewoon aangifte doen. Kan echt zonder vervelende gevolgen.
Mensen die geen brief hebben gekregen en geen aangifte doen laten vaak geld liggen.