Kan ik belasting terugkrijgen van een Bijstandsuitkering?

Hallo,

Al een geruime tijd ontvang ik door bijzonderheden een bijstandsuitkering. Over deze uitkering wordt ook loonheffing ingehouden en afgedragen aan de belastingdienst, dat bedrag kun je zien op de jaaropgave.

Mijn vraag is in hoeverre je bij de jaarlijkse belastingaangifte geld kunt terugkrijgen over deze ingehouden belasting, en of dit dan ook wordt ingehouden op je uitkering ja of nee.

Heb ook al contact met de belastingdienst hierover gehad, maar daar wisten ze mij ook niet echt een kant en klaar antwoord te geven, het zou van verschillende factoren afhangen.

Soms lees ik ook dat het terug te krijgen bedrag wordt ingehouden op de uitkering, en soms ook niet als je dit opgeeft bij het UWV?

Misschien dat iemand hier een antwoord weet?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.6K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
vul het aangifteprogramma in en je weet het antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon het beste antwoord maar ja dat is natuurlijk heel eng want misschien moet je dan wel opeens betalen en dan kun je het maar beter stil houden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Belastingdienst berekent ook of je moet bijbetalen en nodigt je dan verplicht uit tot het indienen van een aangifte.
Als je zelf berekent en dus kunt weten dat je meer dan € 45 moet bijbetalen en je hebt op 1 juli a.s. niet zo'n uitnodiging gehad dan ben je verplicht om zelf aangifte te doen. Zo is de wet.

Antwoorden (2)

Ja, dit kan! Als het goed is heb je kort geleden je jaaropgave ontvangen. Vaak staat het al automatisch ingevuld bij de belastingdienst aangifte programma. Maar wel altijd even nakijken natuurlijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
Er gebeurd overigens verder niets met je uitkering. Je betaald er belasting over dus je hebt hier gewoon recht op. Er wordt niets ingehouden en niets verrekend. Zij sturen je niet voor niets een jaaropgave toe. Heb dit tijdens mijn werk voor vele mensen moeten doen dus je hoeft je verder echt geen zorgen meer te maken hierover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het Uwv kun je vaak een toeslag krijgen als je uitkering onder het minimum ligt. Daar zit je "veiliger"dan bij de gemeente, ook omdat je dan maar 1 inkomen hebt.
De gemeente houdt geen belasting in, maar betaalt aanvankelijk netto=bruto uit en zet daar later (zo goedkoop mogelijk) de belasting op om tot bruto te komen. (bijstandstabel).