Boekhouding: Hoe boek ik een passant die contact betaald?

Ik fotografeer op straat. Ter plekke krijg ik een opdracht; direct uitgevoerd. Contant betaald. Ik heb geen adres of naam.

Straks werk ik met een fotostudio waarbij mensen binnen lopen en ook meteen betalen. Heb ik ook geen adres van. Krijgen wel een bon mee om later over te maken.

Ik wil dit invoeren in de boekhouding. Kan ik zomaar één 'passant' aanmaken en al dit soort klussen daarop inboeken? Of wat doe ik daarmee?
Ik wil eigenlijk niet telkens een nieuwe 'passant' moeten aanmaken in mijn boekhouding.

De bedragen variëren voor zoiets van 50 euro tot 200 euro... Ik las iets over een vereenvoudigde factuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine correctie: de bezoekers in de studio betalen ook cash (of pin).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom heb je geen naam en adres?
ronron1212
7 jaar geleden
Kwitantie maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boek de contante betalingen op de debetzijde van het kasboek. De mensen die een factuur mee hebben gekregen, zijn debiteuren. Alle passanten vallen bij jou dus onder debiteuren. Als je journaalposten zou maken, zou er elke keer op debiteuren of kas worden geboekt.
ronron1212
7 jaar geleden
Er zal toch een bewijs moeten zijn van wie hij wat ontvangt.
Inekez1
7 jaar geleden
@ronron. Alsof elke bakker, elke slager, elke kledingwinkel en elke marktkoopman van elke klant een naam en adres heeft... Als de klant direct betaalt is er geen enkele reden om naam en adres te noteren. Je moet als verkoper / dienstverlener bijhouden hoeveel inkomsten je hebt en onder welk btw-tarief dat valt. Als het door de aard van het werk niet is bij te houden wat het bedrag per klant is, dan maak je een totaal per dag.
ronron1212
7 jaar geleden
Die verkopen producten het gaat hierover diensten.
ronron1212
7 jaar geleden
Hij kan een kassa of computer programma aanschaffen om de omzet als een product te kunnen registreren. Portretfoto of hoe deze foto's ook genoemd gaan worden een kassabon uitgeven en daarmee zijn boekhouding vullen. Kasontvangsten aan omzet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb inderdaad niet altijd een naam en adres. Er komt iemand aan de deur. Ik maak een foto. Klaar. Geen honderd per dag, maar ik hoop wel op 10 per week :) Ook onderweg: maak een goeie foto. Digitaal vanaf camera naar telefoon/USB stick. Betalen. Klaar. Ik heb nog geen kassasysteem dus doe veel handmatig (excel enzo). En administratie per dag kan ik prima verwerken. Ik heb nu één 'klant'in mijn boekhouding genaamd "Passant" en die krijgt al die facturen.
Als er een zakelijke klant komt maak ik wel een factuur op naam. Dat kan ik ok wel voor passanten, maar dat duurt weer 5 mins meer die ik liever uitspaar. Bedankt voor de antwoorden zover!!
ronron1212
7 jaar geleden
Geef een naam aan je product en geeft in de boekhouding gewoon de omzet van het product en in de kas de ontvangsten aan.

Het beste antwoord

Ik zou toch echt een kassasysteem aanschaffen. De Belastingdienst zal zeker willen weten of de omzet volledig verantwoord is en of de btw over die omzet ook (tijdig, juist en volledig) wordt afgedragen. Met 'zomaar' wat losse bonnen ben je nergens bij een controle.

Een 'bon mee geven om later over te maken' en zonder klantgegevens te noteren, is vragen om wanbetaling. Dus óf kassabon + meteen betalen, contant of met pin. Of klant aanleggen als debiteur (met naam, adres, postcode, woonplaats, ev. btw-nummer e.d.) en een rekening meegeven, die je vervolgens vastlegt in de boekhouding - want hoe houd je anders bij of iemand betaalt en zo ja op tijd.

Wat de bonnen betreft: belangrijk hierbij is, dat het systeem dat je gebruikt automatisch doorlopend genummerde bonnen genereert, voorzien van een datum en voorzien van het totaalbedrag. Voor een particulier is het niet noodzakelijk dat de btw apart vermeld wordt, maar je ondervindt er geen hinder van.

Voor een bedrijfsklant is een simpel 'kasbonnetje' onvoldoende. Een bedrijf heeft namelijk een document nodig waarop zowel jouw gegevens staan als de gegevens van dat bedrijf (naam, adres, postcode, woonplaats, bedrag exclusief btw, btw-bedrag, bedrag inclusief btw). Als het maar af en toe gebeurt dat een bedrijf een bestelling doet en per kas betaalt, kun je werken met kwitanties. Of met een ander document waarop alle verplichte gegevens zichtbaar zijn en daar de kassabon aan vastnieten.

"Te veel" kasmutaties zal de aandacht trekken van de Belastingdienst als je vooral zaken doet met bedrijven. Dan moet je gewoon een debiteurenadministratie inrichten, waarin je klanten aanlegt en waaruit doorlopend genummerde facturen komen. Met een goed pakket hoef je alles maar éénmaal in te richten (op welk artikelnummer komt welke omzet, met het btw-bedrag apart) en verder bij te houden.

Tip: schakel een deskundige in bij het inrichten van de administratie.
Computoon