Een 'gek' heeft tonnen over voor een voorwerp. Ik wil niet verkopen.Wat is dan de waarde?

Betreft een hypothetisch geval !

Die 'gek is' de enige die biedt. Hij vind het zoveel waard vanwege de emotionele waarde. Maar ik gun hem het voorwerp niet. Er vindt dus geen verkoop plaats. Andere mensen hebben niet die emotionele binding. Er zijn dus geen andere bieders.
In theorie heeft het voorwerp een enorme waarde, tegelijk is het waardeloos.

Wat geeft ik bij de belastingdienst aan waarde op.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zolang je niet verkoopt niets. Als je hebt verkocht is je bankrekening of het geld in huis vermeerderd dus heb je vermogens betasting aan te geven.

De waarde van een voorwerp hangt niet af van hoeveel iemand ervoor wil geven. Deze wordt bepaald door de aanschafprijs minus afschrijving en/of waarde die een taxateur eraan geeft (als het bijvoorbeeld om een kunstvoorwerp gaat). Je geeft niets bij de belastingdienst op. Voorwerpen zijn vrijgesteld, tenzij je erin belegt.

Bronnen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/con...

De waarde is het bedrag dat er normaliter wordt betaald voor dergelijke voorwerpen. Dat wijzigt immers niet met die ene (mogelijke) transactie. De gek biedt in feite extra geld als vergoeding voor jouw bereidheid tot verkoop.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100