Ik wil mij laten inschrijven bij een goede vriendin van mij zij heeft een koophuis, beiden vaste baan, heeft dat fiscaal nadelige gevolgen voor haar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als jij een kamer bij haar huurt en daarvoor betaalt, wordt dat gezien als twee aparte eenheden. Trek je echter bij haar in, dan voeren jullie een gezamenlijk huishouden en heeft de belasting er wel iets mee te maken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belasting heeft er alleen mee te maken met toeslagen (zorgtoeslag ed.) Met betrekking tot belastingdienst voor inkomstenbelasting en het huis niet, tenzij zij een samenlevingscontract of zo aangaan waardoor ze fiscaal partners worden.
Ivana
11 jaar geleden
Als twee ouderen gaan hokken, zelfs als beiden een eigen woonhuis bezitten, maar bewezen kan worden dat ze samen boodschappen doen en bepaalde dingen delen, dan wordt ook gekort op de AOW. Samenwonen is voor de belasting iets heel anders dan een kamer huren.
Vraag dit maar eens goed na bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samenwonen is voor de belastingdienst niet meteen fiscaal partnerschap. Woont u ongetrouwd samen? Dan bent u fiscale partners in de volgende gevallen: U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente, u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning. Bron: belastingdienst.nl
fisbel
11 jaar geleden
Als de kamerverhuurvrijstelling van kracht is zijn er geen gevolgen voor de inkomstenbelasting. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2011/wonen_2011/inkomsten_uit_eigen_woning/verhuur_deel_eigen_woning_kamerverhuurvrijstelling Voor de toeslagen zijn er wel gevolgen als er een gezamenlijke huishouding is. Beiden worden dan als toeslagpartners van elkaar gezien. Het gezamenlijk inkomen telt voor de hoogte van de (eventuele) toeslag.
Als er een huurcontract is en geen gezamenlijke huishouding worden de vriendinnen als alleenstaand beschouwd voor de toeslagen. Gemeentelijke belastingen: zullen waarschijnlijk iets hoger worden omdat er sprake is van een meerpersoonshuishouden.
Neen, zij is de eigenaresse en "huur" hoef je niet op te geven voor de belasting (mocht die er al zijn; zwart/wit)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Huur hoeft niet opgegeven te worden, mits de verhuurvrijstelling van kracht is. De huur mag dan niet meer bedragen dan € 4410 per jaar op jaarbasis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan maak je dat er toch van, onafhankelijk van de werkelijke huur!