Ik heb geld van mijn oma geërfd die in Engeland woonde. De notaris wil dit geld overmaken op mijn rekening. Moet ik hierop belastingen betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, afhankelijk van het bedrag. Het beste meld je dit gewoon bij de belastingdienst. Daar kunnen ze je vertellen wat je aan vorderingen krijgt. Deze successierechten moet je apart houden, zodat een belastingaanslag voldaan kan worden. Omdat het je oma is (tweedegraads familie) is het percentage wat je moet betalen lager dan wanneer je van een oom/tante erft. Ook is er een deel vrijstelling. De belastingtelefoon 0800 0543 kan je er alles over vertellen. Gecondoleerd, sterkte en succes.

Ze kunnen het beter naar je vader of moeder overmaken. en dat je ouders het dan aan jou geven, ik geloof dat je je zoon of dochter 20.000 euro 1 malig mag 'gunnen' als een gift

Als je in 2011 erft, is - voor zowel een kleinkind als een kind (dus je ouder)- de vrijstelling € 19.118. Over het meerdere mits dat niet meer is dan € 118.708 is de erfbelasting 18%. Vraag na of het geerfde wellicht vrij is van rechten d.w.z. dat de erflaatster de erfbelasting voor haar rekening heeft genomen. Toegevoegd na 21 minuten: Als je oma de rechten (erfbelasting) voor haar rekening heeft genomen, dan verhoogt die belasting het belaste gedeelte van je erfenis. Toegevoegd na 24 minuten: Dit alles geldt voor een inwoner van Nederland

Bronnen:
Elsvier Belastingalmanak hoofdstuk 52,...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100