Ik heb geld van mijn oma geërfd die in Engeland woonde. De notaris wil dit geld overmaken op mijn rekening. Moet ik hierop belastingen betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Ja, afhankelijk van het bedrag.
Het beste meld je dit gewoon bij de belastingdienst.
Daar kunnen ze je vertellen wat je aan vorderingen krijgt.
Deze successierechten moet je apart houden, zodat een belastingaanslag voldaan kan worden.
Omdat het je oma is (tweedegraads familie) is het percentage wat je moet betalen lager dan wanneer je van een oom/tante erft.
Ook is er een deel vrijstelling.
De belastingtelefoon 0800 0543 kan je er alles over vertellen.
Gecondoleerd, sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen het beter naar je vader of moeder overmaken. en dat je ouders het dan aan jou geven, ik geloof dat je je zoon of dochter 20.000 euro 1 malig mag 'gunnen' als een gift
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in 2011 erft, is - voor zowel een kleinkind als een kind (dus je ouder)- de vrijstelling € 19.118. Over het meerdere mits dat niet meer is dan € 118.708 is de erfbelasting 18%.
Vraag na of het geerfde wellicht vrij is van rechten d.w.z. dat de erflaatster de erfbelasting voor haar rekening heeft genomen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als je oma de rechten (erfbelasting) voor haar rekening heeft genomen, dan verhoogt die belasting het belaste gedeelte van je erfenis.

Toegevoegd na 24 minuten:
Dit alles geldt voor een inwoner van Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval zou ik dus vrijgesteld worden. Het is trouwens niet eens gezegd dat iemand er iets van opmerkt (als ik het niet meld en de bank merkt het niet op is er eig niks aan de hand). Ik ga maandag eens langsgaan naar de bank om verduidelijking te vragen. In ieder geval allemaal bedankt voor het antwoord. Had internet afgezocht maar is niet makkelijk te vinden wanneer de erfenis uit een ander land komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden gelden voor inwoners van Nederland, niet van Belgie!