Wat te doen tegen een foutieve aangifte van ex bij de belastingdienst?

Doordat mijn ex heeft aangegeven dat ik partneralimentatie heb ontvangen, moet ik daarover belasting betalen. Maar ik heb helemaal niets ontvangen. Ook geeft hij duizenden euro's onderhoud voor de kinderen op, terwijl zij hem niet eens bezocht hebben.

Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

De belastingdienst een bezwaarschrift doen toekomen met je verhaal daarin en wat je wel en niet ontvangen hebt van je ex.
ronron1212
11 jaar geleden
Na ontvangst van de aanslag binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet bevatten:
je naam, adres, sofinummer en je moet vermelden tegen welke aanslag je bezwaar maakt (jaar, nummer). In de brief moet je gemotiveerd vermelden waarom je bezwaar maakt.
Het bezwaarschrif moet ondertekend worden.tbr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet na ontvangst van de aanslag binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet bevatten:
naam, adres, sofinummer;
aanslag(nummer) waartegen je bezwaar maakt;
gronden van bezwaar, dwz waarom je vindt dat de aanslag niet goed is. Ik zou daarbij bankafschriften meezenden zodat de inspecteur kan zien dat er geen alimentatie is binnen gekomen in het betreffende jaar;
het bezwaarschrift moet ondertekend worden.

Vwb zijn aftrekposten voor de kids: in principe kun je daar weinig tegen doen. Hooguit kun je de inspecteur berichten dat je ex daar volgens jou geen recht op heeft. Persoonlijk vind ik dat de verantwoordelijkheid van je ex maar dat is aan jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou precies hetzelfde zeggen : vooral die bankafschriften meesturen! Dan zou hij moeten bewijzen, dat hij het je wél gegeven heeft, en dat kan hij niet, tenzij hij aannemelijk weet te maken dat je het 'cash' gekregen zou hebben.
Heb je dan ooit geen voorlopige aanslag gehad? Vanwege de onderhoudskosten had je tenminste een nihilaanslag gehad moeten hebben of wellicht geld terug moeten hebben ontvangen..

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb je reactie gelezen.Tip: stuur een kopie van het echtscheidingsconvenant mee met het bezwaar op de aanslag en vraag in het bezwaar om uitstel van betaling voor het bedrag van de aanslag . Verder kun je verzoeken om alle correspondentie voortaan niet meer via de accountant te laten lopen, maar naar je persoonlijke adres. Je bent gescheiden naar ik mag aannemen. Dus zijn jullie geen fiscale partners meer van elkaar. Laat je eigen rekeningnummer aan je eigen BSN koppelen als dat de bedoeling is. Je kunt hiertoe op het Belastingkantoor bij jou in de buurt een verzoek indienen. Wijzig je DIGID wachtwoord als dat gewenst is. Als alles zo is zoals je schrijft, zal de uitspraak op het bezwaar in jouw voordeel worden genomen. Het bedrag van de te betalen aanslag wordt daarna verminderd met het verschil. Je krijgt hier een mededeling inkomstenbelasting van waarop je kunt zien hoeveel je moest betalen op aanslag en hoeveel verschil erop in mindering gebracht wordt volgens de vermindering in navolging van de uitspraak op het bezwaar. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden een eigen bedrijf en de accountant deed de aangiften IB. Ik kreeg nooit geld terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik iets mee. Ik ga meteen actie ondernemen.
Het blote feit, dat uw ex partner aan de belastingdienst kenbaar maakt, dat hij (aftrekbare) alimentatie heeft betaald zal tot gevolg hebben, dat uw aangifte op dat punt zal worden gecontroleerd. Als blijkt dat u over de vermeend genoten alimentatie(niet de kinderalimentatie) geen aangifte hebt gedaan, dan zal de belastingdienst kenbaar maken het voornemen te hebben dat uw aangifte op dat punt zal worden gecorrigeerd. U krijgt daarbij de gelegenheid de juiste gang van zaken te vertellen. Kinderalimentatie is niet belastbaar bij de ontvanger en niet aftrekbaar bij de betaler, mits hij /zij aan strenge voorwaarden voldoet. Zie http://financieel.infonu.nl/geld/77903-aftrek-levensonderhoud-kind-2012-2012.html. Gewoon levensonderhoud voor kinderen is niet aftrekbaar, zoals iemand meende. Je moet gewoon voor je kind zorgen.

Aftrek voor levensonderhoud van kinderen is dus onder voorwaarden aftrekbaar. Dat de kinderen, de persoon die betaalt, al dan niet bezoekt doet in principe niet ter zake. Het ligt er maar aan welke vorm van alimentatie wordt benoemd. Als u hard kunt maken dat de kinderen hem niet bezoeken, zal hij dus bijvoorbeeld huisvestingskosten voor de kinderen niet kunnen claimen. Maar wel bijv. vakantiegeld, kleding, een nieuwe fiets noodzakelijk voor school., contributies voor sport, sportdoeleinden en zo valt er wel meer te verzinnen. Als hij/zij daarmee aan de fiscale onderhoudseis voldoet, kan er een genormeerd bedrag per kwartaal per kind worden geclaimd. Maar dit is iets tussen belastingdienst en uw ex -in eerste instantie.
Volgens de reactie van peter 1963 speelt er echter nog meer mee, dat bij deze vraagstelling niet bekend is gemaakt. Dan wordt het inhoudelijk moeilijk om te reageren naar behoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik weet dat de opgevoerde kosten voor onderhoud van de kinderen iets is tussen belastingdienst en ex. Ex betaald helaas helemaal niks voor de kinderen, alles ligt op mijn bordje. School, zorgkosten, sport: alles.
Vandaar dat ik me er behoorlijk aan irriteer dat hij dat gebruikt om minder belasting te betalen en in zijn geval zelfs een behoorlijke som terug te krijgen.