Wat is ''voordeliger'' : 1 baan of 2 banen of maakt dit qua salaris niet uit?

Ik werk nu zo'n 25 uur bij mijn huidige werkgever. Ik wil meer uren gaan werken en helaas is dit bij mijn werk op dit moment niet mogelijk. Ik denk er aan om een 2de baan er bij te nemen. Maar levert zo'n tweede baan nog iets op? (belastingen etc)
Of is het ''voordeliger'' als ik het bij 1 baan hou, maar dan met meer uren?

(er van uitgaand dat ik met de 2 banen evenveel uren maak als ik zou doen met 1 baan en hetzelfde zou verdienen per uur)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Dat maakt in principe niet uit, je bruto inkomens worden bij elkaar opgeteld door de belastingdienst.

Wel is het zo, dat als je bij je 2e werkgever hetzelfde bruto salaris verdient, je er netto minder van over houdt, omdat al je belasting-vrije-voeten al bij de eerste werkgever zijn verwerkt. Maar in totaal is er geen verschil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Per saldo zal het niet erg veel uitmaken. Maar doorgaans zul je er iets op vooruit gaan...

Waar je sowieso rekening mee moet houden is dat je bij je tweede werkgever zorgt dat deze niet de loonheffingskorting in houdt. Maar wanneer je bij de tweede werkgever meer gaat verdienen dan bij je huidige werkgever dan moet je tweede werkgever de loonheffingskorting inhouden en je huidige werkgever weer niet...

En wanneer je bij je tweede werkgever op meer uit komt dan 150% van het minimum loon dan kan de Belastingdienst verlangen dat je voor een hogere loonbelasting bij beide werkgevers wordt aangeslagen...

Stel: Je zit nu op 24% wat vrij normaal is voor een PTe. Dan ga je naar 37,8% bij beide werkgevers als je meer dan 150% van het minimum loon gaat verdienen. Of je gaat bij je tweede werkgever naar 52% als je eerste werkgever dit niet wilt aanpassen...

Het beste kan je hiervoor even contact opnemen met de Belastingdienst als het eenmaal zover is hoe dit precies geregeld moet worden als je tweede werkgever hier geen antwoord op weet...

Het nummer van de Belastingtelefoon is 0800-0543...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
let er wel op, dat bij de 2e werkgever weliswaar geen rekening wordt gehouden met de heffingskorting, maar dat ze wel uitgaan van de progressieve tarieven vanaf een inkomen vanaf € 0. (werkgever 2 weet immers niet wat jij bij werkgever 1 verdient)
Even een voorbeeldje, ik houd hier geen rekening met de heffingskorting: je gaat vanaf een inkomen € 17.579 naar 41,85% heffing, onder dat inkomen betaal je 33,6%. Stel je verdient bij 2 werkgevers ieder € 12.500. Deze werkgevers hebben beide rekening gehouden met een tarief van maximaal 33,6%, want je bleef onder €17.579. Op het einde van het jaar blijk je in totaal € 25.000 te hebben verdiend. Over € 7.421 (25000-17579) is dus 33,6% ingehouden in plaats van 41,85%. Je moet dan dus 8,25% (41,85-33,6) bijbetalen over deze € 7.421 = € 612,23.
Bij 1 werkgever zou al rekening met het totale inkomen zijn gehouden. Het maakt in principe dus niks uit, maar laat dit je op het einde van het jaar niet verrassen!