2 keer loonheffingskorting toegepast, en nu ?

Ik kwam er onlangs achter dat ik per ongeluk 2 keer loonheffingskorting heb toegepast. Nu heb ik inmiddels nog maar 1 baantje waardoor terug zetten geen zin meer heeft. Ik heb berekent dat ik ongeveer 7800 per jaar verdien. Doordat ik 2 keer loonheffingkorting heb toegepast vraag ik mij af wat ik ongeveer terug moet betalen. Bij het uitrekennen met het belastingsprogramma kom ik uit op 541 euro, kan dit ongeveer kloppen of moet ik mogelijk VEEL meer bijbetalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Dat ligt eraan wat je nu uiteindelijk op jaarbasis verdient.
Dan kan je zien wat je aan lb hebt betaald en wat je had moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de € 7800 in het programma Voorlopige Aanslag 2011 wordt ingevuld komt er een te betalen bedrag van € 452 uit.
De € 541 die jij hebt berekend is dus niet ver uit de buurt. Rekening ermee houdend dat over de twee inkomens geen belasting is betaald.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vuistregel is: te betalen bedrag is (7800 - 6500 'belastingvrij' bedrag) x 33% is € 429.
Je schatting van € 541 zal dus te hoog zijn.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt voor dit jaar beter het programma voorlopige aanslag 2012 gebruiken.
Maar (het globale, dus enigszins ruwe) voorlopige aanslagprogramma gaat er in principe van uit dat bij beide banen het juiste loonheffing is ingehouden.
Uit ervaring weet ik dat het soms geen betrouwbare voorspelling oplevert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je dit uitrekenen als je niet weet hoeveel er bij het ene baantje en hoeveel bij het andere baantje is verdiend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, als er niets is ingehouden,dan kun je volstaan met de IBberekening in het Belastingdienst Programma VA 2012 en dan een looninkomen van € 7.800 invullen. Zie mijn antwoord
Als je weet wat je bruto dit jaar verdient en wat er in totaal ingehouden gaat worden, dan weet je wat er dan te veel gaat ingehouden worden.
Als je dan bekijkt wat er met en wat er zonder toepassing loonheffingskorting op je loon wordt ingehouden (zie witte tabel), dan kun je de je baas opdracht geven voor de rest van het jaar de loonheffingskorting niet toe te passen.
Uiteindelijk kun je er dan nog voordelig en goed uitspringen als je zorgt dat je maar een beetje loonheffing (ongeveer ruim € 40) te weinig is ingehouden.

Toegevoegd na 3 uur:
Met het Belastingdienstprogramma VA 2012 is bij een belastbaar inkomen van € 7.800 de verschuldigde IB/PH in totaal € 2.581.
Af: Algemene heffingskorting € 2.033 en arbeidskorting € 136, is in totaal € 2.169. Resteert te betalen IB/PH € 412. Niet meer maar ook niet minder
Als er in het geheel geen loonheffing is ingehouden,dan is dit het te betalen bedrag plus een beetje rente.

Als je ook rentebetaling wilt voorkomen:
Als je alsnog zorgt dat er circa € 370 aan loonheffing is/wordt ingehouden, dan hoeft er niets bijbetaald te worden, omdat je dan waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor een verplichte aanslag.