Kun je loonheffingskorting voor 2 banen aanzetten?

Ik heb 2 parttime banen, bij elkaar verdien ik onder de 8200 per jaar. Kan ik bij beide banen mijn loonheffingskorting aanzetten?

een jaar geleden
2.7K
Ritsuka
een jaar geleden
Nee, mag niet
ronron1212
een jaar geleden
@Ritsuka het is niet verboden maar gewoon niet handig
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je mag dat maar bij 1 doen. Het beste is bij deze korting dat je het hoogste bedrag neemt wat je verdiend zodat je meer over zult houden.
ronron1212
een jaar geleden
@dwl Het is niet verboden je hebt maar een keer recht dus je zult het terug moeten betalen,

Antwoorden (5)

Nee, dit moet je later verrekenen via je belastingaangifte.
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Waarom mag het niet? Staat dat ergens? Dat het niet verstandig is, begrijp ik.
Eventueel te veel verrekende arbeidskorting zal bij de aangifte inkomstenbelasting blijken. En moeten worden terugbetaald.
teusvh
een jaar geleden
Er staat voor zo ver ik weet geen straf op, maar de kans is groot dat je n.a.v. je naheffing ook een voorlopige aanslag van het volgende jaar krijgt. Dan ben je er niks mee opgeschoten, en heb je slechts de papierwinkel vergroot.
ronron1212
een jaar geleden
@ikhebgeenidee het is niet verboden maar handig is het niet
Het antwoord op de hoofdvraag: ja, dat kan. Of het verstandig is, is de vraag. Zie de reacties.
een jaar geleden
Ja, dat kan maar verstandig is het (algemeen gesproken) niet omdat dan in totaal te weinig loonheffing kan worden ingehouden.

Naar verwachting gebeurt er overigens niets geks bij de berekening van de belasting bij dit totaalinkomen.

Als er verder niks in de aangifte staat, wordt de belasting/premie volksverzekeringen berekend over een belastbaar inkomen van eur 8.200 in box 1. Dat zou voor 2021 een bedrag van eur 3.042 zijn (37,10%). Wat er ook gebeurt: het totaal van de heffingskortingen waarmee in de aanslag rekening gehouden wordt, is dan ook nooit meer dan 3.042 zodat de verschuldigde belasting 0 is. De korting is gemaximeerd maar kan nooit hoger zijn dan het bedrag van de berekende belasting.

Als de werkgever loonheffing heeft ingehouden op je loon, krijg je dat bedrag in dat geval terug. Want dan is per saldo al belasting betaald terwijl de verschuldigde belasting 0 was.

En als de werkgever vrijwel geen loonheffing heeft ingehouden omdat de loonheffingskorting op "ja" heeft gestaan in combinatie met een laag inkomen, krijg je weinig tot niets terug.

Het trekt zichzelf dus recht maar dat "rechttrekken" kan ook inhouden: een te betalen bedrag aan belasting omdat in totaal te weinig belasting is ingehouden in de vorm van loonheffing omdat te veel korting is genoten.
Computoon
een jaar geleden
Nee, dat mag niet. Bij één van de werkgevers verstrekt u foutieve informatie wat valt onder frauderen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@lievense get is niet verboden en ook geen fraude
Ja, dat is mogelijk. Je kunt bij de Belastingdienst een aanvraag doen voor een tweede loonheffingskorting. Hiervoor heb je een formulier nodig dat je kunt downloaden van de website van de Belastingdienst.
9 maanden geleden