Hoe zinvol is "sparen bij de belastingdienst"?

Ik krijg nu maandelijkse teruggave van mijn belastingen. Dat is een redeijk bedrag per maand, maar ik red het ook als ik dat bedrag pas bij de definitieve aanslag terugkrijg.

Voordeel van dat laatste is dat de belastingdienst de wettelijke rekenrente vergoedt, en die is nu hoger dan de rente op een spaarrekening.

Maar: is de "effectieve rente" ook hoger? Die hangt namelijk af van de *periode waarover* de rente wordt berekend.

Simpel gezegd: als de belastingdienst een rente van 4,25% vergoedt, maar die rente slechts over een half jaar berekent terwijl je een jaar op je teruggave moet wachten, krijg je effectief slechts ongeveer 2,1%.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Zoals al eerder gezegd ontvang je pas rente vanaf 1 juli van het volgende jaar. Deze rente is inderdaad op dit moment 3,5%.

Het kan echter handig zijn om te 'sparen' als je vermogensbelasting moet betalen (1,2%). Het geld dat bij de belastingdienst staat wordt dit niet meegeteld bij je vermogen, wat dus meteen al een extra voordeel op levert van die 1,2%.

Kortom, volgens mij is de beste strategie: voorbelasting betalen ergens in december, zodat dit niet meetelt voor je vermogen (als je hier 'last' van hebt) en je niet veel rente mist bij je normale spaarrekening.

Toegevoegd na 1 uur:
Ah, ik had (ook) verkeerd gekeken: Rente wordt vergoed vanaf 1 juli van het belastingjaar. Dat pleit er dus voor om in juli voorbelasting te betalen. Op deze manier krijg je rente over het volledige jaar (1e helft op spaarrekening, tweede helft bij belastingdienst) én hoef je niet de vermogensbelasting a 1,2% te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op dit moment bedraagt de heffingsrente (de rente de je of vergoed krijgt als je geld terug krijgt, of moet betalen als je belasting moet betalen) 3,5%. Wat je op een gewone spaarrekening voor rente ontvangt weet ik zo niet. Dit is per bank verschillend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst rekent rente vanaf 1 juli van het betreffende belastingjaar. Overigens is de rente laatst verminderd wat sparen bij de belastingdienst minder aantrekkelijk maakt.

Als ik jou was zou ik toch gaan sparen bij de belastingdienst. Als je het kan missen is het zeker nog altijd aantrekkelijker dan sparen bij de bank, en je weet ook zeker dat je je geld terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het vorige antwoord over het tijdstip van renteberekening:

Je kan misschien het eerste halfjaar je voorlopige teruggaaf laten storten, en het 2e halfjaar stop laten zetten? Dan heb je over het 1e halfjaar rente op je spaarrekening van dat geld, en over het 2e halfjaar de hogere rente van de belastingdienst.