Wat is heffingsstructuur?

Ik moet heffingsstructuur van omzet- en inkomstenbelasting weten, maar ik weet niet wat ze bedoelen met heffingsstructuur en er staat niks in mijn boek.
Kan iemand me uitleggen wat ze met heffingsstructuur bedoelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Met heffingsstructuur wordt bedoeld:
het systeem waarop belasting geïnd en afgedragen wordt.

Bij de omzetbelasting zou deze kunnen zijn dat ondernemers BTW op hun facturen vermelden, die een bepaald percentage van hun omzet is en die ze in principe moeten afdragen. Ze kunnen hierbij echter de BTW in vooraftrek brengen die andere ondernemers op hun nota's aan die ondernemer vermelden. Het verschil tussen de 'gefactureerde BTW' en de 'BTW op inkoopnota's' moet worden afgedragen aan de Belastingdienst.

En dan nog wat mooier omschreven. En ook voor de inkomstenbelasting :-)

Toegevoegd na 43 seconden:
Het systeem waarop = de manier waarop. Of:
het systeem op basis waarvan
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke! Dankjewel (kan ik weer verder met leren hah)
Voor omzet belasting is dat de hoogte van de belasting en de goederen welke waarvoor worden belast. Voor de inkomsten belasting is hiervoor ook een aantal tarieven gemaakt die over bepaalde schijven van het inkomen worden geheven.
zie link met tarieven
ronron1212