Ik wil (na mijn dood) mijn hypotheek vrije huis (dat is het inmiddels) schenken aan mijn zoon. Waar moet ik dan rekening mee houden?

Moet hij dan belasting betalen? Als je schenkt moet je toch 20% belasting betalen? Ik weet het echt niet. Of kan ik het gewoon doen tijdens mijn leven? Dus mijn woning op zijn naam zetten? Het is nu nog niet aan de orde, omdat hij pas 10 jaar is. Maar als hij 18 wordt kan dit dan zonder financiële consequenties?

Als ik zo de reacties lees schik ik toch wel een beetje. Het is toch mijn grond, mijn huis, kortom mijn eigendom? Ik betaal toch al eigen woning forfait en OZB? Moeten ze toch weer belasting heffen over mijn eigendom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor het kind 35 is mag je ook een eenmalige schenking doen van ik dacht 35000 euro, en dan jaarlijks 5000 of zo. Belasting zal terug kijken of je niks zo maar heb weg gegeven. Nieuwe erfwet is iets gunstiger

Het beste antwoord

Ha, die Jjgjohn;

Het kan wel maar het is een nogal omslachtige constructie. Je zoon kan het huis op papier van je kopen terwijl jij het recht van inwoning voor je leven laat vastleggen. Ten eerste kan de koopprijs voor het bewoonde huis een stuk lager zijn, ten tweede kun je elk jaar het maximaal vrijgestelde schenkingsbedrag van de hypotheekschuld die hij nu aan jou heeft kwijtschelden (voor zijn dertigste zelfs eenmalig een vrij flink bedrag) en de rente die hij moet betalen kun je wegstrepen tegen de fictieve huur die jij hem betaalt. De enige zorg is dat die schuld op de datum dat jij overlijdt laag genoeg is om binnen de vrijstelling van successie te vallen. Moet lukken als het niet om Soestdijk gaat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, de belasting komt 100% zeker opdagen.
Je zou kunnen overwegen het aan je zoon te verkopen voor een symbolisch bedrag, dat scheelt hem een hoop belasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij trapt de belasting daar niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel Antwoordman, Je kan het huis "lager" laten taxeren en dan een gedeelte belastingvrije gift aftrekken van dat bedrag. Het een en ander moet je niet via "de hypotheker" regelen. http://www.belastingdienst.nl/particulier/schenken/schenken-16.html
AWM
14 jaar geleden
Dat schiet niet op met een paar duizend euro per jaar. En de belasting is nogal bijdehand als het op taxeren aankomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taxatie gebeurt niet door de belasting, maar door een "onafhankelijke" taxateur.
Je mag per jaar slechts onbelast € 4.556 aan een kind schenken aan een kind onder de 18.
Als het kind het vermogen via een erfenis krijgt, moet er tussen de 5 en 27 procent aan successierechten worden betaald.
Je kunt wel het 'blote eigendom' overdragen (gek woord)
maar successierecht ontkom je niet aan.
Lees even op:
14 jaar geleden
Jazeker moet hij (fors!) successiebelasting betalen. En elke cent is teveel, want over dat geld is al vaak en veel belasting betaald. De overheid pleegt hiermee simpelweg diefstal; "lijken-pikkerij'. Daarom: zeer verstandig dat u zich deze vraag stelt, al vermoed ik dat u er erg (te?) laat mee bent. Vraag beslist een belastingdeskundige of notaris om advies, ik ben geen deskundige, maar wat ik wel weet is dat u dit pand op naam van uw kind kunt laten zetten, de aankoop als schuld boekt en hem vervolgens elk belastingjaar 4500 Euro in mindering op de schuld kunt schenken. Na 15 jaren kom je een klein beetje, maar de overheid past wel op! Geplukt worden zul je! In wezen wordt de burger door de overheid gedreven om zoveel mogelijk schuld op te bouwen (zie daar: de kredietcrisis) en daar ligt een/de sleutel. Op juiste wijze spenderen. Begrijp mij goed: iedere burger moet belasting betalen, maar die 'lijken-pikkerij' is te gortig. Inkomstenbelasting, consumptiebelasting (btw), accijns, heffing, tax, opgeld, leges, aanslag noem het maar op en zelfs wat je dan nog overhoud: plukken maar.
Regel uw zaakjes erg goed. Veel succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van dat bovenstaand antwoord geheel juist is, nog even de kanttekening dat als hij het huis belastingvrij als geschenk ontvangt, het daarna wel eigen vermogen is waarover hij vermogensbelasting moet (en moet kunnen !) betalen, afhankelijk van de waarde van het huis. Heeft hij een laag inkomen of zelfs een uitkering, dan kan hij dat rustig vergeten, en zal hij het huis moeten ' opeten' / verkopen.
Bij leven kopen en er een betaalbare hypotheek op houden is derhalve verstandiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan moet ik toch ook vermogensbelasting betalen? Wat ik overigens niet doe, want ik zou niet weten hoe?