Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op mijn Jaaropgave staat:Totaal premies werknemersverzekeringen en Werkgeversheffing Zorgverzekeringswet wat is dit en kan je dit terugkrijgen?

Hallo,

In de bijlage staat een stukje van de jaaropgave.

Ik ben 17 jaar en scholier kan je dit geld terugkrijgen en wat is het?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of je iets kunt terug krijgen, maar als je naar belastingdienst gaat en aangifte gaat doen kun je wel zien of je iets terug krijgt. Kunt de gegevens gewoon invullen, en dan blijkt uiteindelijk wel of je iets krijgt. Ik denk dat je als jongere met een bijbaan een T biljet moet doen
fisbel
8 jaar geleden
@Theo15: in welke tijd leef jij? De Belastingdienst heeft vanaf belastingjaar 2010 het T-biljet, Tj-biljet en E-biljet afgeschaft. Het uitgebreide P-formulier bestaat nog wel. Maar belastingjaar 2017 ook niet meer. Vaarwel blauwe envelop! Dus voor jong en oud: de onlineaangifte of de app.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oeps! ik vul zelf altijd mn aangifte in, dacht dat jeugd nog T biljet had.
Dank voor aanvulling

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De werknemersverzekeringen zijn:
* Werkloosheidswet (WW)
* Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
* Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)
* Ziektewet (ZW)

De werkgever betaalt deze premies voor deze verzekeringen.
Werkgeversheffing Zorgverzekeringswet: (ZVW) Deze premie wordt ingehouden om het gezondheidsstelsel in Nederland mede te bekostigen. Daarnaast is iedere Nederland verplicht om een zorgverzekering af te sluiten (basisverzekering en evt. aanvullende verzekering) Tenslotte draagt de overheid bij aan de kosten van de zorg.

Jammer dat je niet het vakje: ingehouden loonbelasting / Premie Volksverzekeringen laat zien. Als er in dit vakje € 0 staat is er geen belasting terug te krijgen. Je valt dan waarschijnlijk onder de scholieren- en studentenregeling, een regeling waar gebruik kan worden gemaakt omdat het loon op jaarbasis minder is dan zo'n € 6000 - belastingvrij vanwege de heffingskortingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De door de werkgever ingehouden premies voor werknemersverzekeringen en de ingehouden werkgeversheffing Zorgverzekeringswet zijn dus niet terug te krijgen.
(Lees meer...)
fisbel
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
De premies voor de werknemersverzemeringen en de werkgeversheffing Zvw zijn geen inhoudingen. Waren het dat wel, dan zouden ze in mindering gebracht worden in het "bruto-nettotraject" en daardoor ook het nettoloon beinvloeden. Ze worden berekend over het loon voor loonheffingen, hetzelfde loon dus als waarover de LB/PVV berekend wordt. En vervolgens afgedragen aan de Belastingdienst, in 1 bedrag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding