Heb ik recht op aftrekpost levensonderhoud kinderen IB 2012?

We zijn sinds 1-5-2012 uit elkaar en hebben co-ouderschapsregeling toegepast. Het huis blijft op beider naam staan maar ik betaal de hypotheekkosten. De beide kinderen staan volgens de SVB op mijn ex haar naam. Ik heb de IB 2012 ingevuld en daarbij (volgens de regels terecht) aftrekpost levensonderhoud kinderen onder 21 gebruikt. Mijn ex niet omdat zij geregistreerd staat (waarom weet ik eerlijk gezegd niet) als ontvanger van kinderbijslag ondanks dat dit op een gezamenlijke bankrekening gestort wordt. Ik vind het niet terecht dat ik wel gebruik kan maken van de aftrekpost omdat de kinderbijslag op een gezamenlijke rekening gestort wordt en we deze kinderbijslag gebruiken voor kinderuitgaven!! Klopt het dat als we beide één kind via SVB op ieders naam zetten dat we dan beide van de aftrekpost gebruik levensonderhoud kinderen onder 21 gebruik kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

U en uw ex-partner hebben twee kinderen. U bent co-ouders d.w.z. dat de kinderen minimaal 3 dagen bij de 1 zijn of bij de ander. Door de kinderen op twee adressen in te schijven – 1 op het ene adres en het andere kind op het andere adres kan er een optimaal gebruik worden gemaakt van de heffingskortingen zoals de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

De SVB betaalt bij voorkeur aan 1 ouder de kinderbijslag uit. Het eventuele kindgebonden budget sluit zich hierbij aan.
Als u aan de voorwaarden voldoet kunt u beide in aanmerking komen voor de aftrekpost: levensonderhoud kinderen tot 21 jaar. Er is immers 1 kind op het andere adres ingeschreven. Googelt u maar eens op co-ouders belasting. Dan kunt u verdere informatie vinden.
fisbel
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Als u in 2012 1 van de kinderen op uw eigen adres stond ingeschreven gedurende meer dan een half jaar krijgt u niet alleen de inkomensafhankelijke combinatiekorting maar ook de alleenstaande ouderkorting. Bij elkaar fikse belastingkortingen.
NB: De inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt alleen gegeven als er inkomen uit werk is. Minimaal een kleine € 5000. Levensonderhoud kinderen:
is niet van toepassing als er kinderbijslag is. Uw ex komt dus niet in aanmerking voor deze aftrekpost. Uw vrouw komt niet in aanmerking voor de aftrekpost levensonderhoud kinderen. Zij krijgt immers kinderbijslag. U krijgt geen kinderbijslag dus als u aan de voorwaarden voldoet kunt u opteren voor deze aftrekpost.