Kan ik studiekosten te maken in 2020 nu al opvoeren per 1 december?

In februari 2020 ga ik een nieuwe studie aanvangen. Hiervoor kom ik niet in aanmerking voor een studie financiering of ander lening toelage. Nu las ik dat ik studiekosten (minus drempel 250 euro) mag aftrekken van de belasting.
Kan ik deze ook per 1 december al opvoeren in een voorlopige aanslag voor 2020 zodat ik maandelijk een bedrag retour krijg van de studiekosten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de studiekosten voldoen aan de eisen die wettelijk gelden voor aftrekbaarheid van studiekosten dan kun je ze (schattenderwijs) al opvoeren. Lees vooraf goed na welke "studiekosten" aftrekbaar zijn want lang niet alle "studiegerelateerde" kosten zijn aftrekbaar. Het zou vervelend zijn als je achteraf belasting moet terugbetalen. Zorg ervoor dat je alles bewaart wat betrekking heeft op de studie (waaronder facturen, betaalbewijzen) en bedenk dat het jaar van betaling bepalend is voor het jaar van aftrek. Of je wat terug krijgt, hangt ook samen met je inkomen. Heb je in 2020 bijv. een inkomen van 0, dan krijg je geen belasting terugbetaald over het bedrag van de studiekosten. De belastingdienst betaalt namelijk niet meer belasting terug dan je al betaald hebt of gaat betalen (bijv. in de vorm van loonheffing over je loon). U mag alleen de noodzakelijke kosten aftrekken Denk aan: collegegeld, cursusgeld, lesgeld of examengeld leermiddelen die u van de opleiding móet hebben, zoals boeken of bepaalde software Dit mag u niet aftrekken: kosten van een laptop, tablet of printer reiskosten rente over een studieschuld de inrichting van uw studeerkamer

Toegevoegd op 15 november 2019 11:15: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100