Hoe lang duurt het voordat mijn belastingaanslag bekend is?

Hallo,

Ik heb 2 weken geleden mijn belastingaangifte over 2012 gedaan. Mijn vraag is wanneer ik mijn aanslag (en daarmee mijn teruggave) ongeveer kan verwachten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
fisbel
10 jaar geleden
Als de aangifte geen rare invullingen heeft of ingewikkeld is mag verwacht worden dat er binnen 3 maanden antwoord komt. Soms wordt een aangiftedoor de computer eruit geworpen bijvoorbeeld omdat er een hele hoge aftrekpost in voorkomt. Dan gaat het meestal langer duren.

Het beste antwoord

Omdat je niet voor 1 april 2013 je aangifte 2012 hebt ingediend, geldt de algemene huidige (theoretische) regel dat de Belastingdienst de tijd heeft tot 1 december 2016 (dus 3 jaar na indiening) om de aangifte te regelen en de aanslag vast te stellen.

In de praktijk mag je de aanslag in het eerste halfjaar 2014 verwachten, maar dat is geen recht.

Als je over 2013 ook aangifte wilt doen, kun je die beter indienen voor 1 april 2014.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Volgens mij geldt dit nog steeds:
Wij moeten u uiterlijk binnen 3 jaar na afloop van het jaar waarover u aangifte doet een definitieve aanslag sturen. Als u uitstel hebt, gaat de periode van 3 jaar in na afloop van dat uitstel. Deze termijn kan verlengd worden met zoveel extra maanden als dat er uitstel is verleend. Dus uiterlijk eind december 2015 bericht. Eventueel verlengd met termijn uitstel.

Andere antwoorden (1)

Als je na 1 april aangifte doet, of je doet aangifte over een eerder jaar, dan krijg je binnen 3 maanden bericht. Je krijgt meestal eerst een voorlopige aanslag, waarin het bedrag staat dat je terugkrijgt. Later ontvang je de definitieve aanslag. Je kunt ook meteen een definitieve aanslag krijgen, waarin het bedrag staat dat je terugkrijgt.