Als ik samen met met mijn broer een huurwoning huur, zijn we dan toeslagpartners?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

U bent geen toeslagpartners van elkaar, tenzij u een notarieel samenlevingscontract met uw broer hebt afgesloten. U of uw broer is wel medebewoner. Voor een eventuele huurtoeslag is dan het gezamenlijke inkomen bepalend. Dit inkomen heet toetsingsinkomen en is het belastbaar inkomen van u en uw broer opgeteld.

Voor de zorgtoeslag geldt dat u beide daarop recht kunt hebben. Dat is afhankelijk van het afzonderlijk inkomen. Voor de zorgtoeslag is er dus geen sprake van toeslagpartnerschap. Het inkomen van een medebewoner is van geen invloed.

Let op: als er een minderjarig kind in huis woont, bent u wél toeslagpartners én fiscaal partners van elkaar
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de zorgtoeslag hoeft er dus geen wijziging te worden door gegeven bij samenwonen met mijn broer, en alleen bij de aanvraag van huurtoeslag moeten we elkaar als medebewoner opgeven, correct?
fisbel
6 jaar geleden
Dat is correct.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u wel voor de antwoorden!

Andere antwoorden (1)

Ja, als een van de situaties hieronder van toepassing is. Anders niet.

"Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:

    U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
    U hebt samen een kind.
    U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
    U bent partner voor een pensioenregeling.
    U hebt samen een koopwoning.
    U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
    U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
    U was in 2016 al elkaars toeslagpartner."
Computoon
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
@Computoon:
ik denk dat u per abuis een verkeerde bron hebt meegestuurd.
Computoon
6 jaar geleden
Dat denk ik ook. Die zat kennelijk nog in het geheugen van de telefoon als bron voor het antwoord van een andere vraag. Is nu aangepast. Bedankt voor het melden.