Hoe voorkom ik dat ik teveel toeslagen ontvang van de belastingdienst?

Ik heb een wisselend inkomen. Heb een vast aantal uren maar werk regelmatig meer uren maar dit is elke maand weer anders.
Ook heb ik een ANW uitkering waar ik elke wijziging in mijn inkomen moet doorgeven.
Bij de SVB bank (ANW uitkering) wordt een schatting gemaakt die hoger ligt dan mijn vaste inkomen, dit wordt dan 1 maal per jaar verrekend, omdat het bedrag hoger ligt krijg ik meestal wat terug.

Bij de belasting dienst geef ik wijzigingen om de drie maanden door,vaker is niet mogelijk bij de belasting dienst, dit doe ik zowel bij de toeslagen als bij voorlopige aanslag, maar toch overkomt het me dus dat ik teveel ontvang.

Ik houd daar wel rekening mee, maar is er een mogelijkheid om dit anders te doen, het is nogal omslachtig namelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Uitgangspunt: Je vindt terugbetalen ongewenst.
De toeslagen worden her- en afgerekend bij de vaststelling van het totale fiscaal inkomen over het afgelopen jaar n.a.v. de vaststelling aanslag inkomstenbelasting. Achteraf zal het dus kloppen.
Als je niet opgezadeld wilt worden met terugbetaling van toeslagen, geef dan tenminste eenmaal per jaar (aan het eind van het jaar, dus voor het komende jaar) een hoger inkomen op dan je redelijkerwijs zult hebben.
Je mag zonder problemen een hoger inkomen opgeven, zodat je voorlopig te weinig toeslag ontvangt.
Het enige nadeel is dat je met het ontvangen van toeslagen achterop loopt, maar terugbetalen is dan niet aan de orde.

Denk ook aan het in de gaten houden van de juistheid van de mogelijke VA (Voorlopig aanslag) IB/PVV die je kunt krijgen o.g.v. twee inkomens.
Het belastingprogramma geeft soms een hogere belastingaanslag VA aan als je de inkomens exact invult. Je mag de inkomensverwachting bijstellen zodat je niet te veel belasting betaalt (informatie van Belastingdienst: omdat het een schatting is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien kun je het gemiddelde invullen? Bereken je totale jaarinkomen en deel dit door 12 maanden. Dat is dan je gemiddelde maandinkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee, +1 bedankt
Wat de zorgtoeslag betreft kan je deze aanvragen en je inkomen dan een stuk hoger opgeven dan het gemiddeld is. Zo krijg je te weinig zorgtoeslag. Dit wordt na afloop van het jaar verrekend en dan krijg je het alsnog en hoef je niet bij te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg het eens voor in het belastingkantoor, ze helpen je graag, het zijn niet allemaal vervelende mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Nelly,
Je kunt dit door de vele wisselingen bijna niet voorkomen. Bij de belastingaangifte ieder jaar, wordt een inschatting gemaakt van je jaarsalaris en aan de hand daarvan worden de toeslagen berekend. Het beste is om iedere maand ern bedrag opzij te zetten. Mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!

Ik heb een reactie op jou reactie achter gelaten bij het vorige forum.
Mis je het wanneer je geen zorgtoeslag zou krijgen? Of wanneer je minder huurtoeslag zou krijgen?
Eigelijk zou je van afgelopen maanden je bruto maandinkomen moeten pakken en dat delen door het verstreken aantal maanden. Dit bedrag doe je maal 12 +8% vakantiegeld.
vb: je hebt gemiddeld 1500 euro per maand bruto verdiend.
12x1500+8%=19440. dan geef je bij de belastingdienst aan dat je 25000 euro verdiend. Dan ga je geld terug krijgen.
Let op: als je dat midden in het jaar doet, kan het zijn dat je nu geld moet terugbetalen omdat je dan afgelopen maanden teveel hebt ontvangen.
Je kunt ook aan het eind van het jaar, bij de aangifte of wanneer je je jaaropgaaf hebt gehad, het verzamelinkomen nemen wat daaruit bekend is. Dit rond je naar boven af en geeft het voor volgend jaar door als jou verwachtte verzamelinkomen.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb geformuleerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al een proefberekening gemaakt, een paar zelfs om niet teveel per maand achteruit te gaan, maar ben er nu wel uit. Door de teruggaaf over mijn inkomsten belasting heb ik wel een buffertje om die lagere huurtoeslag op te vangen. Bedankt voor het meedenken, heb er echt wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan!!