Als je 'vermindering energiebelasting' hoger is dan de eigenlijk rekening krijg je dan geld?

Stel je energiekosten zijn 100 euro waarbij je energiebelasting ook 100 euro is. Nu is je 'vermindering energiebelasting' 300 krijg je dan 100 euro op je rekening gestort?

4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Overheid: wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering.
Dan krijg je dus geld terug.
SimonV
4 jaar geleden
Je krijgt wel altijd het volledige bedrag aan 'vermindering energiebelasting'. In de praktijk krijg je nooit geld terug, omdat het bedrag van de mindering geldt op het totaal dat je aan de energieleverancier moet betalen. De kosten voor netbeheer en vastrecht van de aansluiting zijn bij elkaar al hoger dan de vermindering energiebelasting. Zelfs als je in een jaar tijd helemaal geen elektriciteit zou verbruiken maar wel een aansluiting hebt, moet je nog steeds betalen, al is dat dan maar heel weinig.
Je krijgt alleen geld terug van je energieleverancier als je voorschotbedrag te hoog was ingeschat en je daarom meer hebt betaald dan nodig was.

Even als voorbeeld met bedragen uit jouw vraag:
energie verbruikskosten: 100 euro
energiebelasting: 100 euro
netbeheer en vastrecht: 300 euro
vermindering enerigebelasting: 300 euro
Je moet uiteindelijk betalen: 200 euro
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
de vermindering energiebelasting is € 527.volgens deze site : https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting
Je komt dan toch negatief uit....
Inekez1
4 jaar geleden
Ah, dat had ik nog niet meegekregen dat het bedrag aan vermindering energiebelasting zoveel omhoog gaat! Tot nu toe was het altijd minder dan de bedragen aan vastrecht en netbeheer. Je krijgt wel het hele bedrag aan 'vermindering energiebelasting' van € 527,00 in 2020. Is je energienota werkelijk lager en heb je alleen een elektriciteitsaansluiting, dan zul je inderdaad geld terug krijgen. Heb je ook een gasaansluiting, dan betaal je ook daarvoor netbeheerkosten en vastrechtkosten. Het totaal aan vaste kosten is dan wel hoger dan die € 527,00